Hos oss kan du finne det meste av det du måtte ha behov for. Enten du skal røske opp i en gigastor hage, eller ei lita blomsterkasse på verandaen. Skulle du klare å finne noe hagerelatert vi ikke har, så skaffer vi det innen rimelig tid – smiler en stolt eier Jozsef Bøhm, og viser oss rundt i butikken.
I Varnaveien 41 ligger en spesialforretning med et mangfold som matcher de fleste i sitt slag. Varesortimentet er like rikholdig som det er assortert, og inneholder ikke mindre en rundt 4000 ulike varer. Lokalet er stort, og det er fullt av varer overalt. Ikke noe problem smiler eieren – vi vet hvor alt ligger. Veldig sjelden vi leter etter noe. Finner vi det ikke, har vi det ikke er mottoet. Da bestiller vi det.
Startet i Klostergata 1989
I løpet av 31 år har det blitt noen fulle hyller – forteller Bøhm, og drar oss igjennom hele prosessen fra oppstarten og 20 år i Klostergata, til sannsynlige endestasjonen i eget hus i Varnaveien. Det har bare vært et par tre flyttinger – smiler han og mener det ikke har blitt kastet så veldig mye. Det er jo alltid slik at det kan jo komme noen som har bruk for akkurat «den» delen du har tenkt å kaste. Servicemannen i meg er nok en samler, men det er jo grenser for hva man kan ta vare på. Vi har riktignok ei kasse med gamle deler enda, men det minker på innholdet etter hvert som det kommer noen gamle maskiner til reparasjon – sier Bøhm.
20 millioner
Siden den ambisiøse oppstarten i oktober 1989, må jeg innrømme at vi har greid oss bra – forteller han videre. Vi hadde jo ikke akkurat årstiden med oss når vi startet, men det kom da innom noen snøfresere når snøen kom dalende. Enkelte hageeiere dukket også opp med gressklippere som trengte service for å være klare til den neste grønne årstiden. Det var en travel tid, men man var jo ung og full av pågangsmot, så lange arbeidsdager skremte oss ikke. Fikk jo tid til litt fotball og håndball også, så da var det jo fullkomment – mener Bøhm
Selv om sommertiden er den mest innbringende og omsetter for rundt 15 Mill, er service og vinterhalvåret med på å gi koselige tall nederst på lappen. I fjor nådde vi 20 millioner i omsetning og vi er jo ikke mer en 5 stillinger i butikk og verksted. Det krever full innsatts av alle og der er de ansatte fantastiske. De står på og klager ikke mer enn de må for å holde meg varm – smiler Jozsef og kaster et blikk på sin medarbeider Lars Erik Westby. Miljøet er viktig, og vi er alle opptatt av å ta vare på hverandre – er tonen vi registrerer.
Stort utvalg
Det er viktig med et godt utvalg – blir vi fortalt. Selv om vi ikke selger så mye håndverktøy, elektroverktøy o.l., så trekker det kunder inn i butikken. Dette resulterer i mersalg av våre kjerneprodukter som er maskiner og utstyr til hage -og skogbruk.
Vi mener at en forretning av denne type, skal man kunne finne det man trenger innenfor vårt fagområde. Hvis ikke stikker kundene et annet sted og gjør sine innkjøp der. Ikke bra for oss.
Serviceverksted og robothotell
Serviceverkstedet er veldig bra for oss på mange måter. Vi omsetter, sammen med delesalg, omkring 4 millioner kroner. Tryggheten til våre kunder er at de kan være sikre på at deres innkjøpte maskin vi virke tilfredsstillende og at de vil bli godt ivaretatt i forhold til service og garantier.
Våre to servicemedarbeidere har etter hvert utviklet seg med ganske stor ekspertise innenfor sine felt. Driften av vårt daglige robothotell medfører inngående kjennskap til de datastyrte gressklipperne og har etter hvert blitt temmelig fullbooket med rundt 400 plasser.
Jeg er veldig fornøyd – smiler Jozsef Bøhm og sier til slutt at vår suksess er jo kundenes garanti for at vi fortsatt vil være her nesten gang de trenger en maskin til hagen eller hytta.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto; Jørn Mortensen