Image default
MC

MC-salget i solid vekst

– Honda VFR 800 X Crossrunner er én av nyhetene som bidrar til at salget av motorsykler har tatt helt av, sier Freddy Kristiansen.

Per L. Johansen (tekst og foto) 

Freddy er daglig leder i Høiden MC-senter i Ryggeveien på Bredsand.  Og han og kollegene kan glede seg over en knallstart på årets motorsykkelsesong.

– Salget av båter går så det suser, leser vi. Men det gjelder sannelig salget av tohjulinger også, sier han.

Et eksempel: Bare i løpet av de første vårukene kvittet  Høiden MC-senter seg med seks eksemplarer av Hondas «kongeskip»: Gold Wing 1800 ccm til en stykkpris på 365.000 kroner!

Og i de velfylte salgslokalene formelig kryr det av doninger med ”Solgt”-skilt på – sykler som venter på at våryre eiere skal ta dem i bruk.

Høiden MC-senter forhandler tunge (og lette) motorsykler av merkene Honda, Yamaha, Aprilia og Moto Guzzi samt mopeder og scootere som Vespa og Piaggio.

– Det er de tunge MC’ene som øker mest, men også salget av 125-kubikkere  er i vekst. Mange foreldre ønsker tydeligvis at deres håpefulle tar ”lappen” på lett MC. Når det gjelder mopeder, er salget stabilt i forhold til tidligere år, forteller Freddy.

– Hvordan forklarer du denne utvikingen?

– Årsakene er nok mange og sammensatte. Ikke minst henger det økte MC-salget sammen med at vi har lave renter og forventes å ha det i flere år framover. Det er mange spennende MC’er på markedet, og syklene er blitt merkbart rimeligere på grunn av reduserte avgifter, sier han.

– Vi ser at stadig flere kjøper en billig ny MC i stedet for to biler og bruker tohjulingen blant annet til pendling. Vi skal heller ikke glemme at vi hadde en fantastisk sommer i fjor – en sommer som innbød til MC-kjøring, og som mange håper på en gjentagelse av, tilføyer Freddy.

Han peker også på at motorsyklene er blitt tryggere på grunn av utstyr som ABS og traction control.

– Du får mye motorsykkel for 100.000 kroner. En Honda CB 500 koster nå 85.000. Og en VFR 800 ligger på 150.000, doserer Freddy.

De hotteste MC-trendene i år er såkalte «native bikes»/classic fra 500 til 1000 ccm samt såkalte adventure-sykler fra 800 til 1200 kubikk. VFR 800 X Crossrunner er en slik sykkel som trives godt både på asfalt og grus, forklarer Freddy Kristiansen.

Related posts

Desirée er et råskinn på to hjul

mortensen

Enduro; Moro for alle

mortensen

Hondajuveler på utstilling

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy