Med våren starter en ny sykkelsesong og mange vil ha litt ekstra motorhjelp i bakkene. Sport1 på Rygge Storsenter stiller med nyttig informasjon til både nye og gamle elsyklister.
Siden Rygge Storsenter åpnet i 2007 har Sport 1 hatt sin faste plass på nedre plan. Den lokale fagbutikken har lang erfaring, autorisert delelager og sykkelverksted for service. Butikkens faste ansatte har høy kompetanse, med sine kjente fjes skal de gjøre det trygt og godt for sine kunder å komme tilbake. De siste 8 årene har elsykkelsalget tatt helt av her. Nå er de klare for en ny sesong!
Sykler til alle
Simen Nieuwlaat (31) er ansvarlig for å teste alle sykler og er godt kjent med utvalget i butikken. Her skal hver enkelt kunde få en elsykkel som passer sitt bruk ut i fra komfort, motor og kvalitet. Han har mye å fortelle om hvordan disse berømte syklene med motor kan være til nytte i hverdagen.
Elsyklene får tilført motorkraft fra en liten hjelpemotor. Simen forteller at syklene med motor på enten for-eller bakhjul, kalt navmotor er på vei ut. Motoren plassert i senter gir mer skånsom og presis brems, så klart også bedre balanse. Når pedalene er i bevegelse aktiveres batteriet som stort sett sitter på rammen eller på baggasjebrettet. Kraften fra tråkkene bidrar til høyere akselerasjon, avlaster i oppoverbakker og holder jevn fart opptil 25 km/t. Hvor mye avlastning som ønskes kan stilles inn via styrets display. Her vises også informasjon om batterinivå, fart og kilometerstand, enkelte modeller har ekstra funksjoner.
– Joda, man får fortsatt morsjon av å bruke en elsykkel.
Pulsen er aktivert og beina fører pedalene rundt selv om man ikke blir så svett. Batteriet er vanntett og kan tas ut for lading, sier Simen. Lav innstigningshøyde er smart og populært blant de fleste. Generelt sett er en lav sykkel med krankmotor er et godt valg, tilføyer han.
Ditt behov?
Spesielt for de som pendler er elsykler relativt billig, praktisk og plassbesparende i trafikken. De kan brukes i all slags vær og passer godt for de som har ikke kan kjøre bil eller ikke ønsker å bli svett.
– Med disse kommer man enklere frem. Har du i tillegg festet på ekstrautstyr som baggasjebrett har du god nok plass til å ta meg deg en 8-PK Pepsi Max hjem uten å merke vekta, sier Simen. En sykkel ligger vanligvis på mellom 15.000 til 21.000 kr. Pris følger egenskaper, en tung person krever sterkere motor og vil bruke mer batteri enn en lettere person som igjen får lengre rekkevidde. Det må velges rett sykkel fra start.
Hvilken sykkel du ender opp med avhenger av ulike ting. Skal du bruke den til fritid eller pendling? En terrengsykkel er mer fremoverlent, har brede og kraftigere dekk for ukjente stier. Disse er totalt uegnet for en pendler som bør sitte oppreist på en sykkel med smalere dekk, stor sittekomfort og gjerne ha tilleggsutstyr som kurv, ekstra speil osv. Skal du sykle langt kreves også en god motor og bedre batteri. Når dette er avklart kan ulike modeller prøvesykles for finne ut hvilken som er behagelig. Trengs et nytt sete? Høyere styre? Ny innstilling? Det meste kan justeres. Sport1 har merker som er for et norsk marked og hjelper gjerne med å finne din favoritt. Årets nyheter er urbane sykler mye bra design. Mange har full demping, dette er spesielt aktuelt for de som sykler i skog og ukjent terreng. Ved siden av elsykkelen burde du investere i en god lås. Simen anbefaler Abus låser, håndlaget i Tyskland. – En ordentlig lås koster gjerne fra 1000 til 1500 kr. Kjøpes låsen på samme kvittering som sykkelen får du ny om noe skulle skje med den, nevner Simen men tilfører raskt til at disse låsene tåler det meste.
Sjeldent feil ved syklene
Når det gjelder å ta vare på sykkelen har Simen noen klare retningslinjer: – Det er sjeldent det er feil ved syklene, om det oppstår noe er det oftest selvforskyldt. Sett sykkelen inn hver kveld, skyll den ofte og bruk bare olje på kjedet når det er tørt. Selve sykkelen kan vaskes med sykkelshampo, skill mellom rent og møkkete vann. Gode batterier lades på 3-4 timer. Husk å vedlikeholdslade disse, det står i alle manualer. Og årlig service! Så får du glede av sykkelen i mange år, avslutter han.
Tekst: Linda Morønning
Foto: Jørn Mortensen