Nå skal han sykle 120 mil i strekk. Stort sett har vi alle på en eller annen måte et forhold til tråsykkelen. For mange som et enkelt og svært praktisk fremkomstmiddel, og for andre som en kjær treningspartner. Dette er historien om helikopternavigatøren Lars Espen Kristiansen fra Våler. Han benytter ikke sykkelen bare for å ta seg til nærbutikken. Han har nemlig fått sansen for å sykle langt. Veldig langt.
For et par år siden var det mange som hang seg på nyvinningen, Larkollen rundt på sykkel. Noen nøyde seg med et antall runder, mens andre strakk strikken lenger og syklet i et helt døgn. Da het konkurransen Larkollen rundt og rundt. I denne kategorien fant man Lars Espen Kristiansen (46) fra Våler. I løpet av 24 timer syklet han hele 738 kilometer, noe som sies å være kanskje den lengste distansen som en nordmann har syklet i løpet av et døgn. Opplevelsen ga vålermannen mersmak og i august stiller han på startstreken i rittet Paris-Brest-Paris.
For spesielt interesserte
Som mangeårig aktivt medlem i Moss Cykle Klub har Lars Espen Kristiansen bred erfaring fra ritt, men et så langt løp som han nå har meldt seg på i er han nesten for læregutt å regne. Paris-Brest-Paris er på hele 1200 kilometer og det spesielle er at man kun har maksimalt 90 timer på å gjennomføre turen. Når man legger til at man ikke har lov til å motta noen form for assistanse underveis, så sier det seg selv at det er et ritt for spesielt interesserte. I den kategorien er Kristiansen selvskreven. Selv om man selvfølgelig har muligheten til å overnatte underveis, så er ikke det en del av det han selv kaller for plan A.
– Målet er å sykle distansen i ett. For sikkerhets skyld har jeg også meldt meg på i den klassen som maksimalt har 80 timer til rådighet, ler han før han fortsetter. – Distansen i seg selv tror jeg nok at jeg vil mestre. Kommer jeg meg gjennom natten så er mye gjort. Det er vel kanskje i grålysningen som jeg frykter at det vil gå tyngst. Mot slutten håper jeg rett og slett at det frigjøres noen hormoner som kan hjelpe meg til mål, smiler han.
Fikk noe å tenke på
Paris-Brest-Paris arrangeres hvert fjerde år. For de som tror at det bare er å melde seg på i det 120 mil lange turrittet så må de tro om igjen. Her må man gjennom en meget tøff kvalifisering før man får et endelig klarsignal. For Kristiansens del startet det med gjennomføringen av en 300 kilometers tur i 2018. Den bestod han og dermed fikk han muligheten til å melde seg på tidlig. Kvalifiseringen stoppet ikke der. I år har han måttet delta på et 200 kilometers ritt og et 400 kilometers ritt. Selvfølgelig med kontrollposter og stempling underveis. I det 40 mil lange kvalrittet fikk vålermannen virkelig testet hva han var god for.
– Det kan du godt si. Jeg reiste til rittet i Gøteborg vel vitende om at det var meldt kaldt vær, men når jeg kom frem så lå det sludd på bakken. Det sa ikke Yr noe om. Alle svenskene som var påmeldt hadde trukket seg en etter en og der stod jeg som eneste deltaker, i sommerbekledning. Da gikk det en liten djevel i meg og jeg bestemte meg for at jeg skulle i hvert fall fullføre. Kort fortalt ga den opplevelsen meg et klart signal om hvor viktig det er å møte godt forberedt. Under turen slet jeg både med navigasjon og selvfølgelig værgudene. Det slo om til regn og det tok ikke lange tiden før jeg ble svært kald. Mot slutten gikk jeg også tom for krefter og da var det tryggeste rett og slett å gå av sykkelen slik at jeg ikke sovnet og kjørte i diket. Jeg kom meg omsider til mål og fikk løpet godkjent, men jeg skal ærlig innrømme at det var litt av hvert å tenke gjennom i etterkant, forteller han.
Din egen herre
Før Lars Espen Kristiansen er helt klar for å stille opp sykkelen på startstreken i Paris, så gjenstår et kvalifiseringsritt. Det er på 600 kilometer og skal nok en gang gjennomføres i Gøteborg. Selv mener hardhausen at det er helt på sin plass å bli grundig testet ut før man får lov til å delta.
– Dette er noe helt annet enn et ordinært sykkelløp. I det startskuddet går er du overlatt helt til deg selv. Gode forberedelser er selvfølgelig helt avgjørende. Du må ha med riktig bekledning, verktøy og utstyr for eventuelle uhell underveis, velfungerende navigasjon og ikke minst tilstrekkelig med strøm. Det skulle ta seg ut om enten kjørelyset eller strømmen til navigasjonen gikk tom i løpet av natten. Da sliter du for å si det mildt, forklarer han.
Har en plan B
Som navigatør i redningshelikoptertjenesten på Rygge flystasjon har Kristiansen selvfølgelig en fordel når det kommer til å orientere seg i terrenget, men sykle må han faktisk gjøre selv. Det han faktisk frykter aller mest er været. Drittvær kan fort sette en brå stopper for hans plan A og derfor har han selvfølgelig klekket ut en nødløsning.
– Du tenker på plan B? Ja, jeg har en plan B og den er å nyte turen. Legge inn en overnatting, ta et glass vin og dra inn stemningen fra folkefesten underveis. Uansett har jeg ingen ambisjoner om å komme raskest mulig til mål selv om det selvfølgelig trigger veldig å sykle hele distansen i ett. For min del er alle som klarer å gjennomføre rittet vinnere, major Kristiansen.
En ny og spennende sykkelverden
Selv håper den ivrige syklisten at Paris-Brest-Paris kun skal bli starten på et nytt og spennende kapittel i hans lange historie på sykkelsetet. Nå er det ultraløp som det skal satses på.
– Det er jo et nytt og spennende univers innenfor sykkelsporten som jeg svært gjerne ønsker å bli bedre kjent med. Drømmen er å delta i Race Across America, forteller han. For å sette det hele i perspektiv for oss «normale», så tilsvarer dette nonestop-rittet på hele 480 mil fra vestkysten og over til østkysten av USA hele 234 runder rundt Larkollen. For Kristiansen som er glad i å flytte grenser passer nok dette greit inn. Vi andre for holde oss i nærheten av Larkollen. Det er helt ok det også.
Tekst: Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen