Har solgt utrolige 3 millioner pizzaer og hamburgere
Tro det eller ei, men 29. oktober var det faktisk hele 30 år siden Bajazzo Pizza på Høyden så dagens lys. Siden den gang har over tre millioner pizzaer og hamburgere funnet veien ut til ventende kunder.
Mye er forandret siden den spede begynnelse, men enkelte ting rokker man ikke ved. Den røde pizzasausen, de langhevede pizzabunnene og kvaliteten på produktene er fortsatt den samme. De er alle viktige ingredienser i et langt liv i en tøff bransje.
Hardt arbeid måtte til
Det var Hans Deunk som i sin tid etablerte pizzastedet Bajazzo, men etter nærmere 10 års drift valgte han å selge det videre. En anerkjent matvarekjede kom på banen for en kort periode, men de siste 19 årene har Bajazzo vært under Tommy Hyggens vinger. Han husker godt den første tiden som pizzakonge i byen.
– Konge var jeg nok ikke, for de første årene dreide det meste seg om å få stedet tilbake i vater. Jeg var nok mer en arbeidsmaur, smiler han før han fortsetter.
-Etter en liten periode ute av kurs var det et stort behov for å gå både meny og mye annet nærmere i sømmene. Vi fikk justert oss inn og etter et par år begynte det virkelig å svinge. Det var en herlig periode, minnes han.
Mange våkenetter
Siden den gang har det selvfølgelig også vært tider hvor ting ikke alltid har vært like rosenrødt. Tøff konkurranse mellom byens mange pizzasteder og lange perioder med priskrig satte sine merker, men Hyggen valgte å stå i det. Det er han veldig glad for nå.
– Med såpass tøffe tak som det har vært i denne bransjen i perioder, så skal det faktisk noe til for å ikke bli med på kjøret. Jeg var også veldig usikker i en periode, men en god venn fortalte meg at kvalitet vinner på sikt. Vi bestemte oss for å brette opp ermene og stå på vårt. Her var det kvalitet og service som skulle være i høysetet, og det blandet med en god porsjon lojale kunder viste seg å være et riktig valg i lengden, forteller Hyggen.
Full klaff for bydelskroen
Tidligere var jo Bajazzo kjent som et gatekjøkken, men den tiden er forbi. Nå fremstår stedet i splitter ny drakt og har samtidig tatt steget over i kategorien pizza og burger restaurant. Med både øl og vin på menyen i tillegg til mye god mat føler Hyggen at han har klart å etablere noe som gjestene virkelig setter pris på.
– Absolutt. Nå fremstår vi som en bydelskro og det var det faktisk veldig mange som ventet på. Ikke bare har vi fått det flott innendørs, men vi har også bygd opp et område for uteservering som har blitt flittig brukt denne sommeren. Jeg vil si at jeg er svært godt fornøyd med måten vi fremstår og det vises også på bunnlinja. I 2019 har vi faktisk opplevd en solid vekst og det er vi selvfølgelig stolte over. Det forteller oss at vi gjør mye riktig, uttaler han.
Mye å være stolt over
Selv om du er svært ærlig på at det har vært tøffe tak i perioder så må det jo samtidig ha vært mange gode stunder. Nå har du snart drevet stedet i 20 år og det må jo ha gitt deg mange stolte øyeblikk?
– Selvfølgelig har det det. Kanskje noe av det som jeg er mest stolt over er at vi her på Bajazzo i all tid har prioritert å gi ungdommene en mulighet. Uten å overdrive tror jeg nok at nærmere 1000 ungdommer har fått sin første arbeidserfaring her hos oss. Det betyr selvfølgelig veldig mye.
Foruten dette er jeg også stolt over at vi i flesteparten av disse årene har klart å stå i kampen mot de store kjedene og det uten å fire noe på verken service eller kvalitet. Det er en grunn til at vi nå har passert tre millioner pizzaer og burgere og det kalles yrkesstolthet. Den skal vi fortsette å dyrke, selvfølgelig i kombinasjon med både rød pizzasaus og langhevede bunner, avrunder Tommy Hyggen med et smil.
Tekst: Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen