Et krevende nåløye å komme gjennom, men det er meget tilfredsstillende å kunne vise at jeg kan faget mitt – smiler en tilfreds Mikael Lyng fra under en forskjerm travelt opptatt med å lufte bremser på en bil.
Mikael Lyng er en meget dedikert mekaniker, eller skal vi si tekniker.. Han har etter ganske kort tid med Hyundai allerede tilegnet seg nok kunnskaper til å tilfredsstille kravene som eksperttekniker. Den siste sertifiseringen som vil gi ham tittelen Mastertekniker er nær forestående.
Moss Totakt er et fint sted å jobbe – sier han mens han forteller om hvordan bedriften legger til rette for at de kan utvikle seg og bli bedre mekanikere – eller teknikere og delta på slike prestisjetunge mesterskap. Resultatene blir lagt merke til helt ned til Hyundai fabrikken – smiler Mikael Lyng.
For å kunne delta på et NM er det to innledende runder med teoretiske og praktiske tester. De 8 beste fra hele landet går så videre til en finale som er beinhard, sier Mikael Lyng. De får krevende oppgaver som skal løses under et stort tidspress. Normal tid på slike oppgaver her på verkstedet, er ca. en time til halvannen. Disse må leveres besvarte på en halv time. Umenneskelig – smiler Hyundaiteknikeren og legger til at det også var ufattelig morsomt.
Finalefeltet var utrolig hardt med de beste Hyundaiteknikere fra hele landet. En fjerdeplass i dette feltet må man bare være stolt av forteller Mikael og legger til at vinneren går direkte til VM og EM. Disse holdes annethvert år.
Det er to år mellom hvert NM og Mikael regner med å delta også neste gang. Det var for øvrig fine premier til alle finalistene som fikk være med på en fullt dekket tur til Polen og Tsjekkia, hvor de besøkte fabrikker og severdigheter. En fantastisk tur sier Mikael som også legger til at kontaktene med de andre finalistene er verdifullt når det dukker opp litt trøblete problemstillinger med de teknisk avanserte bilene.
Det er to år til neste NM, smiler teknikeren og legger ikke skjul på at han gleder seg til konkurransen som trigger ham del lille ekstra for å utvikle seg i faget sitt.
Fra kundegruppen ønsker vi ham lykke til og håper han gjør det like bra, om ikke bedre neste gang.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen