Image default
Høyda Mat & Drikke

Familiebedriften som har knekt baguett-koden

Familien Tefke fra Jeløya har all mulig grunn til å være stolte over sitt «baguette-imperium» i Varnaveien. I løpet av de fem årene de har drevet sandwichbaren Baguetten AS har de solgt svimlende 350 000 baguetter. Det tilsvarer over 100 mil med baguetter hvis man legger de etter hverandre

Det har vært et aldri så lite eventyr den reisen som Kai Tefke og hans familie har vært med på siden de tok over «baguette-sjappa» i Varnaveien tilbake i 2015. Det er nesten så sjefen sjøl blir litt rørt når vi begynner å snakke om det.

– Det er klart at det er litt spesielt å prate om de årene som vi har drevet Baguetten AS, for pilen har jo bare pekt en vei hele tiden, og det er oppover. Jeg husker veldig godt den første tiden, hvor mange ikke hadde store troen på at vi skulle lykkes. Det synes jeg vi har motbevist på en grei måte. Siden starten hvor vi lå på et salg på cirka 100 baguetter om dagen, noe vi i og for seg var godt fornøyde med, så har vi nå kommet opp i mer enn det tredobbelte. Med hard jobbing og god kvalitet på råvarene har vi klart å skape oss et navn blant både mossinger og folk fra våre nabobyer, forteller eier Kai Tefke fornøyd.

Kvalitet i alle ledd
Det er sønnen Marius som er sjefen for den daglige driften, men kona Kristin Finik Hansen og datteren Marte jobber også full tid med å smøre ferske baguetter for å holde unna køen av sultne kunder. Hemmeligheten bak suksessen mener sjefen sjøl er enkel.

– Det er det store utvalget vi kan tilby, selvfølgelig kombinert med topp råvarer. Skal du få kunder til å komme igjen, så kan du ikke fylle opp mesteparten av en baguett med salatblader. Da må du være raus med pålegget. I tillegg må selve baguetten være av en viss størrelse, slik at man blir god og mett frem til neste måltid. Foruten kvaliteten på selve baguettene, så vil jeg også trekke frem kona mi Kristin som en suksessfaktor. Hun er selve limet i bedriften og sørger for at alle drar i samme retning. Jeg er stolt over arbeidsstokken vi har her og det gjelder ikke bare min egen familie. Her er det stå på-vilje og godt humør hos samtlige, og det setter jeg umåtelig stor pris på, uttaler Kai Tefke.

Folkefavoritter
Variasjonen i hva folk ønsker å fylle sin baguette med er selvfølgelig stor, men Tefke har ingen problemer med å trekke frem et par skikkelig bestselgere når vi spør han om det.

– Noen går selvfølgelig bedre enn andre. Hvis jeg skal plukke ut et par favoritter, så må det bli baguette med reker og den med karbonade. De går unna som varmt hvetebrød.  I tillegg selger vi selvfølgelig mye av den som vi annonserer som «ukens baguette». Det har vært en suksess helt siden starten, forklarer han.

Tid for litt ekstra kos
Tatt i betraktning at salget av baguetter stort sett holder seg på et jevnt høyt nivå gjennom hele uken, så er det allikevel en spesiell dag som stikker seg ut, og det er fredagen. Ikke bare selger de flere baguetter denne dagen, men da bytter også kundene ofte fra grov og til fin baguett.

– Ja, det er litt rart akkurat det der. Når vi kommer til helgen, så skjer det bytte. Det er akkurat som om kundene da skal kose seg litt ekstra etter å ha vært flinke til å spise sunt gjennom uka. Da selger vi merkbart flere fine baguetter enn grove, smiler Tefke.

Slapp unna permitteringer
Selv om historien om familien Tefkes baguette-eventyr stort sett har vært fylt med gode dager, så fikk de også seg en støkk da pandemien slo ut i full blomst. Heldigvis ble den av det kortvarige slaget.

– Når salgstallene stuper med cirka 40% slik de gjorde den første uken etter alle innstrammingene, så gjorde selvfølgelig vi også oss opp noen tanker om videre drift. Vi vurderte å permittere, men heldigvis kom kundene raskt tilbake. Allerede i begynnelsen av april var vi nærmest tilbake i normal drift. Faktisk hadde vi en større omsetning i løpet av en av de første dagene i april enn vi hadde til sammen hele den første uka som vi drev stedet, svarer Kai Tefke. 

Flere kaller deg for «baguett-kongen» i byen. Lever du greit med den tittelen?

– Det er ikke meg imot, og det ligger jo en viss sannhet i det. Når man har solgt over 350 000 baguetter siden starten for fem år siden, og omsatt for drøye 20 millioner totalt, ja da har man jo lykkes i mine øyne. Om det holder til å bære tittelen «baguette-konge» får andre bedømme, men vi er i hvert fall veldig stolte over det vi har klart å få til, og det er det aller viktigste, avrunder Tefke.

Har du lyst til å bli med på jubileumsfesten så må du sette av datoen 2. juni.  Da tilbyr Baguetten AS jubileumspriser på hele baguett-menyen. 

Tekst Petter Andresen

Foto Jørn Mortensen

Related posts

Mona og Therese henger fortsatt sammen på jobb

mortensen

Sam Fikser satser på håndvesker, ransler og kofferter

mortensen

Bajazzo på Høyda feirer 30 år

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy