Image default
Bil Nytt på Høyda

Mazda MX30 på Norgesturne Mazdas første elbil hos Moss Totakt

MX 30 er en spretten utgave og er den første elbilen som lanseres fra Mazda. 200 km rekkevidde gir ikke bestemannspremien, men er innafor til bybruk. Skal du derimot på langtur bør du plotte inn ladestasjoner på ruta di. Det er jo ikke verre enn det. Spreke linjer gir et inntrykk av både SUV og Cupe og vil nok lokke til seg mange elbilkjøpere. Det beste er tross alt prisen som overrasker!

Denne bilen har det vært snakket om en stund, og forhandlere har ventet i spenning på at den skulle dukke opp. Det var fremsnakket store forventninger om denne bilen og vår lokale Mazdaforhandler har allerede solgt den første utgaven som forventes levert i september.

Bakhengslet dør
Allerede når du åpner døren for å sette deg inn vil du oppdage endring fra Mazdas tidligere modeller. Bakdøren er hengslet i bakkant og åpnes således den gale veien i forhold til hva du er vant med. Noe spesielt, men gir en bra romslighet ved innstigning i baksetet. Løsningen er det vi i «gamle dager» omtalte som «kidnapperdører».

Sjarmerende interiør
Førsteinntrykket gir en god følelse om at Mazda nok en gang har tatt med seg erfaringer fra tidligere modeller. I tillegg har de krydret på med en del nyvinninger som etter hvert blir mer vanlig i el-drevne kjøretøy. 

Førerplassen gir et greit inntrykk med rimelig god plass til fører og etterlater også plass i baksetet om ikke kravene til veldig stor benplass er til stede. 

Bagasjeplass har man kun bak, i et rom som rommer 366 liter. Mange konkurrerende elbiler har ofte en liten bagasjeplass foran som kan romme lader og diverse kabler som er nødvendig. Dette må i Mazda MX30 ligge i «kofferten».

Utstyrspakken er litt etter ønske, men standardutgaven inneholder mange delikatesser og kan nok selvfølgelig utvides etter ditt ønske og behov. Man må nesten bare prøve og se, slik at du kan finne ut hva du selv ønsker.

Mazdas første elbil
Som første bil i strøm-segmentet er den heller ikke best i klassen når det gjelder hurtiglading. Det er 50 KW som gjelder, så mange konkurrenter ligger nok litt foran der.

Strømforbruket er oppgitt til 1,9 Kwt. Mye tyder på at Mazda har vært forsiktige med forbruksanslagene så det vil nok etter hvert komme oppdaterte tall fra ulike tester.

Første bil solgt
Allerede på lanseringsdagen hos Moss Totakt AS ble den første kontrakten undertegnet. Vi snakket med den fornøyde kunden som uttrykte tilfredshet med det inntrykket bilen ga under prøveturene han hadde. Som mangeårig Mazdaeier var det mye kjent påpekte han, men det var en god følelse å kjøre denne bilen. 

Ole Johnny Henriksen var meget tilfreds med kjøpet og han ser frem mot levering med stor forventning. Det beste med dette kjøpet var nok prisen smilte han. Ikke ofte en får en bil med slik utstyrspakke til den prisen. På spørsmål om rekkevidden skremte ham, smilet han og svarte at de fleste kjøreturene hans var innenfor byen og om han skulle besøke familiehytta i Lillehammer, måtte han bare legge inn litt ladetid. Brødrene i Porsgrunn var innenfor rekkevidden, så han mente at det ikke skulle by på problemer. Man må jo fylle drivstoff på andre biler også – smilte Henriksen fornøyd.

Lanseringen av MX30 har så langt vært en suksess. Det er forhåndsolgt flere hundre biler og tilbakemeldingene fra kunder som har bestilt bil er utelukkende positive. Moss Totakt AS melder at målet er tusen solgte biler på landsbasis i år. 

Med en så sprek kvalitetsvare til hyggelig pris vil nok ikke rekkevidden skremme så mange vekk fra elbilsegmentet.

Tekst: Ivar B Johansen

Related posts

thansen: Drømmeåpning av nytt dekkverksted

mortensen

Delete IT og Bruktmarkedet med «ny-gamle» PC’er

mortensen

Sulland Moss: Målrettet arbeid har gitt god avkastning

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy