For 55 år siden ble Galleri F15 etablert i Møllebyen i Moss. Der var de kun i ett år. Siden 1967 har galleriet hatt sitt faste tilholdssted i hovedbygningen på Alby gård. Det betyr imidlertid ikke at de har forlatt Møllebyen. Her ligger nemlig galleriets produksjonsavdeling.
Det faktum at Galleri F15 på Jeløy er en viktig møteplass for både norsk og internasjonal samtidskunst er hevet over enhver tvil. Hit valfarter både kunstinteresserte mossinger og folk utenbys fra for å få med seg både aktuelle utstillinger og den berømte Alby-kringla.
Kunsten finner man ikke bare inne på hovedgården. Den kan likeså godt være utstilt i terrenget utendørs. Uavhengig av hvor den måtte være, så ligger det mye forarbeid bak. Bare spør de som jobber i galleriets produksjonsavdeling.
– Nå er det jo ikke slik at alle utstillinger tar like lang tid å forberede, men på generell basis kan man godt si at det legges ned et solid antall timer før de er klare for publikum. Først skal vi jo pakke ned den utstillingen som nylig har blitt avsluttet. Deretter starter arbeidet med å se for seg hvordan den neste kan stilles ut på en best mulig måte. I denne prosessen samarbeider vi ofte med både kunstneren selv og ulike kuratorer, svarer produksjonsleder, Eivind Karlsen.
Bred erfaring
Vi møter Karlsen i sammen med utstillingstekniker, Truls Solerød Johnsen nede i produksjonsavdelingens lokaler i Møllebyen. Med en fartstid siden 1988 har Eivind Karlsen vært med på mye spennende. Selv startet han i en noenlunde samme type stilling som Solerød Johnsen nå innehar. Lokalene de disponerer er på ingen måte ukjente. Her holdt nemlig Momentum til tidligere. Nå leier galleriet en av de totalt fire hallene i bygget, og det hersker liten tvil om at de har utnyttet plassen godt. Her finner man både kontorer, et stort lager og et produksjonsrom. Med tanke på hvilke utfordringer som disse gutta, og de andre i produksjonsavdelingen blir stilt overfor, så er det jo nærliggende å tro at de har en relevant yrkesutdannelse å lene seg på.
– Vi kan nok ikke skilte med noe slikt. Vi er ikke proffer, men når det er sagt så kan vi vel si at vi har en bredere erfaring enn folk flest. Man kan komme langt med det, smiler Truls Solerød Johnsen som tidligere har hatt oppdrag for både for Astrup Fearnley-museet og Munch-museet.
Vanskelig å velge
Siden starten i 1988 har Eivind Karlsen vært med på å bygge opp og ta ned et stort antall utstillinger. Vi snakker nok her om flere hundre. Da vi spør han om han klarer å trekke frem en utstilling blant alle, som skiller seg litt ekstra ut, så må han klø seg litt i skjegget før svarer foreligger.
– Det var et vrient spørsmål, men hvis jeg kun skal trekke frem en utstilling, så velger jeg å svare Cecilie Dahl sin utstilling tilbake i 2001. Da bygde vi et kjølerom inne i et av utstillingsrommene. Inne i dette kjølerommet stod en gedigen isklump på ca. 500 kilo, som jeg mener ble fraktet hit fra Belgia. På denne isklumpen ble det vist en video av to personer som kysset akkompagnert av musikk. Temperaturen i rommet var stilt inn slik at isklumpen sakte, men sikkert skulle smelte helt bort i løpet av 6-8 uker. Alt vannet som smeltet ble sluset over i egne plastbeholdere. En morsom utstilling å få være med på, erindrer produksjonslederen.
Travel periode
Frem til 10. oktober vises den 11. Momentum-biennalen, House of Commons på Galleri F15. Her benyttes både rommene inne på galleriet og den nærliggende naturen for å løfte frem kunstverkene. Når denne pakkes ned gjøres det klart for en utstilling med den norske kunstneren Kjell Varvin. Den ser Karlsen og hans medarbeidere frem imot.
– Ja, det skal bli et hyggelig gjensyn. Varvin stilte ut hos oss i mars, men etter kun fire dager måtte vi stenge dørene på grunn av lokale Covid 19-tiltak. Med tanke på hvor mye arbeide som lå bak fra kunstnerens side, så føles det godt å kunne ønske han velkommen tilbake. Denne gangen viser han i tillegg frem nye arbeider. Vi gleder oss til å vise han frem slik han fortjener, avrunder Karlsen.
Tekst Petter Andresen
Foto Jørn Mortensen