For de aller fleste sportsinteresserte mossinger, så forbinder man nok, Leif Lødeng med boksing. Det med rette. Leif har hatt en lang og innholdsrik karriere som aktiv, med blant annet flere NM-gull som junior. Etter at boksehanskene ble lagt på hylla har han fortsatt å jobbe for at boksesporten skal ha et lokalt rotfeste i Moss. Her har han vel bekledd samtlige roller i klubben.
Det som kanskje ikke like mange er klar over er hans lidenskap for raske biler. Da helst en litt spesiell italiener.
– Drømmen var vel egentlig å eie en Lamborghini, men der innså jeg tidlig at lommeboka ikke strakk til, ler han før han fortsetter. – Det ble Ferrari som ble min store kjærlighet, og det har fungert helt fint, svarer han.
Her er en oversikt over de ulike Ferrari-modellene som Leif Lødeng har eid eller fortsatt eier:
- 355 Spider
- 348 Challenge
- 430
- 430 Scuderia
- 599xx
- La Ferrari
- 812 Superfast
- 488 Challenge
- 488 Pista Spider
Man skal tidlig krøkes……
Bilinteressen fikk han allerede da han var svært ung takket være sin far og en onkel, men fra å telle skilt på biler langs Larkollveien, og til å eie noen virkelige råskinn av noen Ferrari ‘er er det et realt sprang.
– Det er riktig, men et sted må man jo begynne. Jeg kjøpte min aller første Ferrari i 2001. Jeg ble overtalt av en bilselger i Fredrikstad til å slå til på en Ferrari 355 Spider. Siden den gang har jeg totalt eid ni biler, forteller han.
Har mange løp i bagasjen
For Leif Lødeng har Ferrari-eventyret handlet om langt mer enn å bare eie. Han har også testet ut hva italienske sportsbilene er gode for på en bane. Allerede for 15 år siden startet han utdannelsen hos Ferrari i Italia for å kunne kjøre aktivt på bane. Siden den gang har han gjennomført utallige løp.
– Det har blitt en god del, både her i Norge og utenlands. På hjemmebane har jeg deltatt i mange år i Corsa Italia. Det er en egen serie for italienske biler som er eldre enn 15 år. Ute i Europa har jeg kjørt flere Corse Clienti-løp for et italiensk team. Dette er egne Ferrari-løp hvor man får muligheten til å kjøre biler fra øverste hylle.
Etter løpene gir vi vår tilbakemelding til fabrikken som benytter våre erfaringer i utvikling av nye modeller. I forhold til vanlig racing er Corse Clienti det man kan kalle for en gentlemansutgave. Her konkurreres det på tid. Selv har jeg en femteplass fra et av disse løpene og det er jeg stolt over, forteller han.
Bygd for fart og spenning
Mossingen som er bosatt på Saltnes har selv kjørt på noen av de råeste Formel 1-banene rundt om i verden. Høye hastigheter legger så absolutt ingen demper.
– Hvor fort man kjører har man ikke noe fokus på. Fartsblind blir man uansett. Det er nok klokka og ikke speedometeret som tiltrekker oppmerksomheten. Det gjelder å ha nye dekk og lite bensin, ler Lødeng, som blant annet har blitt målt i hele 270 kilometer i timen i en sving med en Ferrari 599xx som han er medeier i.
Moro å kunne glede andre
I dag driver mossingen selskapet, Luxury Pitstops AS. Et firma som arrangerer turer til ulike motorsportevents rundt om i verden. En av de virkelige godbitene han kan by på er «Monaco Grand Prix».
– Det er mange steder rundt om i verden hvor man kan få oppleve store løp, men ingen som slår løpene i Monaco. Her får man muligheten til å komme tett på og virkelig få føle hva dette sirkuset har å tilby. Uansett hva vi måtte ha på programmet, så synes jeg at det å kunne glede andre med store motorsportopplevelser betyr mye, uttaler han.
Ulv i fåreklær
Hjemme på Saltnes har Leif Lødeng tre biler stående. En BMW til ordinært bruk står ute på gårdsplassen. Inne i garasjen finner vi derimot to av hans italienske «kjæledegger». Den eldste er en 430 Scuderia som han kjøpte ny for 13 år siden. Den andre er et smykke av nyere italiensk design. Nemlig en Pista Spider. En forkledd racerbil som det er laget svært få av på verdensbasis.
– Forkledd racerbil er vel egentlig en helt riktig beskrivelse. Den går fra 0-100 kilometer i timen på 2,8 sekunder. Med en V8 dobbel turbo under panseret er dette faktisk en av de raskeste kabrioletene i verden. Under panseret sitter det V8 dobbel turbo og et spesiallaget understell er denne en av verdens aller raskeste kabrioleter. Det faktum at bilen hovedsakelig er bygget i karbon gjør den jo også ekstremt lett. Ja, den er kostbar, men jeg ser først og fremst på kjøpet som en innvestering, forteller han.
– Er dette selve drømmebilen innenfor Ferrari-verdenen eller har du en annen du gjerne skulle ha slått klørne i?
– Drømmebiler kommer og går. Hvis jeg skal nevne kun en, så må det bli en Daytona SP3. Det blir nok kun med drømmen, avrunder han.