Bilen er for mange mer enn bare bil. Et personlig forhold til bilen er ikke uvanlig. Det er for de aller fleste en betydelig investering. Vi legger vår ære i å kunne være den servicepartneren som kundene kan stole på i sitt bilhold – sier Lasse Johansen, daglig leder for serviceinstitusjonen i Rabekkgata.
Tillitsforholdet til våre kunder er meget viktig for oss – fortsetter Johansen og forklarer om overgangen til nytt konsept. Vi holder på å legge om til serviceteam, og regner med at våre kunder vil se fordelen de har ved at de får bilen tilbake raskere ved at det er to velkvalifiserte serviceteknikere som jobber på bilen samtidig. Tiden bilen er på verksted er beregnet halvert og på sikt vil forhåpentlig også kostnadene på bilens vedlikehold bli redusert.
Pandemisjokk
Vi fikk vel alle en støkk da Norge ble avstengt i mars. Frykten for at kundene ville forsvinne var stor, men det gikk ikke mange dagene før det var kunder på døren med ønske om service på bilen. De fleste oppfattet raskt at de ble mer avhengig av bilen en noensinne. Busser og jernbane ble stoppet, og hvis det skulle være mulig å komme seg på jobb og eller skole, måtte de benytte eget kjøretøy. Langsomt tok aktiviteten seg opp igjen. Det ble innført rutiner for renhold og desinfisering. Stengning av kundemottaket tvang frem nye rutiner for kundemottak slik at disse oppgavene ble fordelt.
Ved godt mot
Jeg mener vi har håndtert problemene ved denne epidemien på en god måte – mener Lasse Johansen. Alle medarbeiderne har møtt utfordringene med positivitet og godt pågangsmot. Vi har tatt imot retningslinjer og forskrifter og tolket de etter beste evne og tatt de forholdsregler vi har blitt pålagt. Jeg mener vi er inne i en god flyt og har ikke hatt noen syke eller smittet i vår bedrift. Vi har hatt en karanteneperiode etter at en av våre ansatte var på et nødvendig utenlandsopphold. Han ble testet negativt og satt de nødvendige dagene i karantene.
Aktiviteten hadde de første månedene en liten nedgang, men siden har de hatt en positiv stigning i sin omsetning. Dette ser bra ut smiler den daglige lederen og får et bekreftende smil fra firmaets økonomileder
Det er alltid med glede vi mottar melding om at det er ansatt nye lærlinger hos bedriftene i vårt handelsområde. Det er tegn på positivitet og fremtidsrettet optimisme når det ansettes lærlinger. Autoservice Moss AS fortsetter sin gode trend med ny lærling på verkstedet for utdanning til servicetekniker.
Ny lærling
Kjetil Andre Engen (18) har forberedt seg godt til møtet med arbeidslivet og sin praktiske opplæring. Etter ungdomsskole gikk han et år på VG1 teknologi og industrifag. Han fortsatte så på VG2 kjøretøy. Innsatsen hjalp ham gjennom nåløyet som førte til jobb hos Lasse Johansen som er daglig leder hos Autoservice Moss AS.
Attraktiv jobb
Det virker som om bilmekanikeryrket igjen har fått et oppsving – smiler Johansen og kan fortelle at det var temmelig mange søkere til en ledig lærlingeplass hos oss. Tittelen «bilmekaniker» er nok ikke helt riktig i bruk lenger. Dette er blitt et yrke som etter hvert krever utstrakt datakunnskap, ved siden det generelle i en bil. Når du har bestått fagprøven i dette faget, kan du i dag kalle deg «servicetekniker» – legger han til.
Bra skole
Tomb videregående skole er en veldig bra skole – forteller Engen. Han er meget fornøyd med skoleårene der og skryter av lærere som er fremtidsrettede og oppdatert. Hvis man bare følger med, så er det mye å lære – smiler den blide lærlingen.
Han skryter også av mottagelsen han har fått hos Autoservice Moss AS. Han ble tatt imot som en kollega fra dag en, og fikk «ordentlige» oppgaver med det samme. Fagarbeideren Ole Petter Brenna har fått oppdraget med å følge den nye lærlingen gjennom den første tiden. Det er jo mye å sette seg inn i av rutiner osv. så Engen synes det er greit med noen han kan spørre. Nå skal det sies at Kjetil Andre var godt forberedt også på alle de små «morsomhetene» som ofte lærlinger blir utsatt for. Han har sluppet å hente kjørnerslag og sleggefett smiler han lurt.
2 års læretid
Det er utrolig mye som en lærling skal gjøre seg kjent med. En bil er sammensatt av tusenvis av deler og mye av dette blir styrt med datamaskiner som er integrert i bilen. Det er et sammensatt pensum de skal igjennom, og det er en krevende fagprøve som skal bestås. Kjetil Andre Engen skal være klar for å ta sin fagprøve om bare to korte år. Her vil jeg bare får sitere den gamle fotballguruen Eggen «det handler om å ha trua»
Det er jo betryggende for oss bileiere at det er velkvalifiserte folk som dukker under panseret med datamaskinen sin og raskt forteller oss hva som lager den rare «klukkelyden». Dette fikser vi fort – kom igjen om fjorten dager.
Tekst og Foto:
Ivar B Johansen