Det er nå snart 10 år siden Black Friday-fenomenet slo til for fult i Norge. Dagen hvor man som kunde har mulighet til å gjøre de ekstra gode kjøpene. Mange forbinder allikevel denne dagen like mye med stress og mas som med knallgode kjøp.
Slik trenger det nødvendigvis ikke å være, forteller Cathrine Sundt som står bak livsstilsbutikken Lille interiør i V35-bygget på Høyda.
– Jeg har forståelse for hvorfor denne dagen har fått et slikt renommé, men det trenger ikke nødvendigvis å bli en kaosdag. Her hos oss har vi tenkt til å lage en hyggelig ramme rundt det hele, som forhåpentligvis føles relativt avslappende samtidig som det er mulighet til å få noen gode tilbud. Det går faktisk an det, smiler hun.
Vil by på det lille ekstra
Interiørbutikken på hjørnet mellom Varnaveien og Midtveien vil som de fleste andre av butikkene som er med på Black Friday holde ekstra langåpent denne dagen. Det vil si at de åpner dørene allerede klokken 07.00 om morgen og holder på helt til en time før midnatt. Selv gleder butikkeieren seg stort til den amerikaniserte handledagen som i år vil finne sted 29. november.
– Vi gleder oss faktisk veldig. I og med at vi er en frittstående butikk så har ikke vi muligheten til å kjøre de helt store tilbudene gjennom året som man ofte ser i kjedestyrte butikker. Derfor legger vi ekstra vekt på Black Friday. Da vil vi røske litt ekstra dypt i varelageret for å få frem de beste prisene. Dette blir vår måte å gi litt ekstra tilbake til alle våre fantastiske kunder og samtidig en fin anledning for alle som har lyst til å være litt tidlig ute med julegavene, forteller Sundt.
Store forventninger
På motsatt side av Varnaveien forbereder man seg også i disse dager til den store handledagen. En av de som slår på stortromma i forbindelse med Black Friday er Sportshuset Outlet. Assisterende butikksjef Siv Brynildsen kan fortelle at de vil stille godt forberedt.
– Her hos oss har vi jo nesten Black Friday hele året, så dette blir jo som en helt vanlig dag på jobb, ler hun spøkefullt før hun fortsetter. – Vi skal selvfølgelig by på det lille ekstra denne dagen i likhet med andre butikker. Hos oss er hovedtilbudene sentralstyrt, men vi kommer selvfølgelig til å krydre med noen godbiter lokalt. Det er tydelig at folk venter på denne dagen for det er nesten daglig folk innom for å spørre om vi skal være med, forteller hun.
Fyller varehuset til randen
Da vi spør om hva hun tror det vil bli størst etterspørsel etter er ikke Brynhildsen i den minste tvil.
– Ullprodukter, det slår stort sett aldri feil. Folk er faktisk opptatte av å kle seg varmt og da er det jo lite som kan måle seg med ull. Ellers vil jeg si at alle produkter som har med årstiden å gjøre vil stå høyt opp på listen.
Normalt sett dyre produkter er selvfølgelig alltid interessante. Folk kommer sikkert til å sjekke ut om vi vil gi litt ekstra rabatt på disse under Black Friday. For å finne ut av det må de nesten legge turen innom. Det eneste jeg på forhånd kan gå ut med av lovnader er at vi vil sørge for at varehuset er fylt opp til randen med varer. Den jobben er vi allerede godt i gang med, avrunder Brynildsen.
Av Petter Andresen/Foto Jørn Mortensen