Bilen hadde sin opprinnelse hos det italienske firmaet Iso SpA . På begynnelsen av 1950-tallet bygde selskapet kjøleskap, motorscootere og små trehjulede lastebiler. Isos eier, Renzo Rivolta , bestemte seg for å bygge en liten bil for massedistribusjon.
I 1952 hadde ingeniørene Ermenegildo Preti og Pierluigi Raggi designet en liten bil som brukte motorsykkelmotoren
til Iso Moto 200 og kalte den Isetta – Den ble presentert for bilpressen i Torino i november 1953. Dette var ulikt noe som er sett før. Liten (bare 2,29 m lang og 1,37 m bred) og eggformet med en dør i fronten.
BMW Isetta 300
1956 endret regjeringen i Forbundsrepublikken Tyskland regelverket for motorvogner. Denne endringen i regelverket oppfordret BMW til å revidere Isetta- mikrobilene sine. I februar 1956 ble en 300cc motor introdusert. Ingeniørene gjorde en del tekniske endringer på motoren og da ble motoreffekten på 10 kW (13 hk) ved 5200 o/min. Maksimal hastighet forble på 85 km /t, men likevel var det en markant økning i kreftene, hovedsakelig merkbar ved stigninger.
I Tyskland kunne Isetta til og med bli kjørt med motorsykkellisens. Den første BMW Isetta rullet av linjen i april 1955, og i løpet av de neste åtte månedene ble det produsert rundt 10.000 enheter. I mai 1962, tre år etter lanseringen av den konvensjonelt moderne utseende BMW 700, sluttet BMW produksjonen av Isettas. Totalt hadde 161 728 enheter blitt bygget.
I realiteten hadde denne produksjonen sørget for at BMW ble holdt i drift under en kritisk periode for bedriften.
Havnet i Moss
En annonse fenget bilentusiasten Ragnar Haga. En sjelden Isetta BMW fra 1957 var til salgs. Han visste da ikke så mye om denne bilen, men nysgjerrigheten ble vekket. En noe kritisk samboer måtte overbevises om at dette virkelig var noe å satse på og ble forledet til å tro at samboeren skulle dra til Vestfold for å se på en toseters BMW. Den ivrige bilentusiasten, som for øvrig hadde nesten et dusin biler fra før, fikk tilslaget på den sjeldne bilen. Uttrykket til samboeren da han stolt kom kjørende hjem på Refsnes i denne lille bobla var vært det dobbelte av kjøpesummen – smiler en henrykt Ragnar Haga, og legger til at det hele nok har roet seg etter hvert. Hun synes farkosten er morsom og blir gjerne med på små turer rundt på Jeløy.
Ferdig restaurert
Bilen, hvis vi kan kalle den det, er registret som stor motorsykkel. Dette betyr at den som kjører må ha førerrett på motorsykkel over 300 ccm. Putringen fra den en-sylindrede motoren er kostelig og morsom. Den skiller seg klart ut i trafikkbildet, både med sitt eggformede utseende og sin putrende lyd i exhausten.
Haga forteller bilen at ble kjøpt som vi ser den nå. Ferdig restaurert og helt tipp topp i orden. Han har bare hatt generelt vedlikehold og sørger for at klenodiet holder samme høye standard som da den ble kjøpt på Tjøme i 2015.
Dette er et stykke bilhistorie som det ikke er så veldig mange igjen av. Veldig sjelden finner vi slike kjøretøyer på til salgslistene og prisene er stadig stigende. En investering smiler den blide elektrikeren og legger til at alt egentlig er for salg, bare tilbudet er slik at det er umulig å si nei. Men, til gjengs pris blir den ikke tatt ut av garasjen.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen