Visste du at Moss spilte en ikke ubetydelig rolle i historien om Edvard Munch? Ikke? I så fall er det knapt til å undres over. For årene fra 1913 til 1916, da Munch bodde på Grimsrød gård på Jeløy, er en relativt lite påaktet periode i beskrivelsen av den verdenskjente kunstnerens liv og virke.
Hans-Martin Frydenberg Flaattens bok «Edvard Munch i Moss», med undertittelen «Kunst, krig og kapital på Jeløy 1913-1916» gir oss et godt innblikk i Munchs år på Grimsrød. Og vi lar ordet gå til byantikvar og Munch-entusiast Trine Syvertsen, som kan formidle noen hovedtrekk:
Større plass
– Edvard Munch hadde flere «slott», som han kalte dem, rundt Oslofjorden. Han hadde «Skrubben» i Kragerø, Åsgårdstrand og Ramme gård ved Hvitsten. Men i 1913 hadde Munch fått behov for mye større plass. Han la betydelig vekt på og prestisje i å vinne kampen om den store utsmykningen av Universitetets aula i Oslo. Som resultat av det leide han Grimsrød gård på Jeløy. Her hadde han 24 værelser til rådighet, noe som fikk vennene til spøkefullt å kalle ham «godseieren», forteller hun.
Munchs monumentale «Alma Mater», som henger på østveggen i Aulaen, ble bearbeidet i Moss. Kunstneren hadde atelier ute i hagen, for de er jo megastore, disse maleriene, blant andre «Solen», «Fortellingen» og «Alma Mater».
Velstående
Edvard Munch hadde nettopp fått sitt store gjennombrudd i Tyskland, så han var navngjeten og velstående da han bodde på Grimsrød. Han hadde god kontakt med Tyskland og tyskere, og i sitt nye «slott» kunne han ta imot gjestene. De var samlere som kom for å kjøpe kunst, og de kom for å bli portrettert. De besøkende bodde på Arnesen Hotel i Moss.
– Utbruddet av første verdenskrig i 1914 representerte et leit vendepunkt for Munch, som fikk satt en stopper for sin betydelige reisevirksomhet, særlig i Tyskland og Frankrike. Men han skrev til Tyskland og fikk sendt opp grafiske trykk som han kunne jobbe med. Han arbeidet med ulike trykk på Grimsrød, og de 24 rommene var som et eksperimentarium, ble det sagt, redegjør byantikvaren.
Edvard Munch hadde en stor produksjon i løpet av årene på Jeløy. Men det er likevel lite nevnt at Moss har vært betydningsfull i Munchs kunstneriske virke.
Hadde dyr
– Munch malte mange portretter i løpet av Grimrød-årene, og en del landskapsmalerier. Ikke minst er alléen ned fra Grimsrød laget i flere versjoner. Han malte «Mossepiken» (som ikke var fra Moss), og han malte dyr og selvportrett. Munch hadde flere dyr da han bodde på Grimsrød – tre hunder og én hest. Og så er det hovedbildet: «Arbeidere på hjemvei».
– Fra Glassverket?
– Det tror man at det er. Men det er ulike teorier knyttet til dette bildet. Handler det om en protestaksjon? Munch skriver ikke noe om dette selv. Det er sannsynlig at det er glassverkarbeidere han har foreviget. Men vi kan ikke se av bakgrunnen hvor motivet eventuelt skal være hentet fra. Munch malte ikke nødvendigvis «sånn som det var». – Jeg maler det jeg har sett og opplevd selv, proklamerte han.
«Arbeidere på hjemvei» finnes for øvrig i to versjoner. Den ene kopien henger i i København, den andre sentralt i det nye Munch-museet, som ble åpnet i Oslo i oktober.
– Edvard Munch var opptatt av film. Han var ofte på kino og tok med seg hunden Boy. Og når Boy ikke ville mer, gikk de hjem. Kunstneren hadde ellers et våkent øye for tekniske nyvinninger. Han hadde eget kamera som han brukte mye, forteller Trine Syvertsen.
Kjent skikkelse
Moss spiller altså en ikke ubetydelig men dessverre underkommunisert rolle i historien om den verdenskjente kunstneren. Munch brukte perioden på Grimsrød til å utvikle seg og prøve nye ting. Etter årene i Moss flyttet han til Ekely i Oslo, der han bodde til sin død i 1944. Men han skal ha sagt at han nok skulle ha blitt i Moss. Han prøvde å kjøpe flere eiendommer her i byen, men det ble aldri noe av.
Edvard Munch ble en kjent skikkelse i Moss. Legendariske Arne Magnussen, som i Munchs periode på Grimsrød var redaktør i avisen Moss Socialdemokrat og leder i Moss Arbeiderparti, beskriver hvordan Munch hver morgen spaserte fra Grimsrød til jernbanen for å kjøpe aviser og så til postkontoret og gjerne innom bokhandel og apotek. Han var visstnok litt hypokondrisk, Munch.
Men en kjent og aktet person var han – både i Væla og på Moss!