Image default
Mat & Drikke

En fest for ganen i Vingparken

Moss arrangerer for første gang en egen Mat & Ølfestival. En festival for hele familien hvor vi hyller de gode råvarene, søker de fantastiske smakene, og hvor både barn og vokse kan lære om mat og øl. Festivalen går av stabelen lørdag 13. august, 2016.

Så vidt meg bekjent er det første gang det arrangers en slik type festival i Østfold, sier Magnus Ruud. Det er Restaurant RO ved Yngvar Andreassen, og meg selv ved Skarre Bryggerisom er initiativtakere til denne festivalen. Sistnevnte er et nyoppstartet bryggeri i Moss, og Skarre ble et naturlig navnevalg da jeg kommer fra Skarmyra. I utgangspunktet er denne festivalen tenkt å finne sted på parkområdet utenfor Restaurant RO, og vi håper og tror det blir bra vær. Skulle det derimot vise seg å hølje ned må vi trekke inn, og da vil vi benytte konferansedelen i Helseparken, sier han.

Fokus på gode opplevelser
Hva ønsker dere å opppnå med en slik festival?
– Noe av poenget er helt klart å gi folk gode opplevelser når det gjelder mat og øl. Vi satser på et variert utvalg, med alt fra sjokolade til ost, ulike typer kjøtt, også må vi jo ha med sushi. Der satser vi på en lokal aktør, det finnes nok å ta av i denne byen, smiler Magnus. Det vil selvsagt komme mange flere utstillere, og vi jobber med saken. Vi ønsker å få folk ut for å bli stimulert og inspirert av gode smaksopplevelser, god stemming, og ikke minst lære både om gode råvarer og godt øl. Det finnes så mange typer øl som folk ikke vet om, og som fortjener å bli oppdaget, sier Magnus som er selvskreven ølentusiast.

– Jeg er utdannet kokk og har alltid interessert meg for gode smaker. For ca seks år siden begynte jeg med egen ølproduksjon og nå er jeg stort sett involvert i alt som tenkes kan, når det gjelder ølbransjen. Det vil si alt fra å lage oppskrifter, til produksjon, salg, import og eksport. Vi vil jo også flagge at Moss får tilbake sitt eget bryggeri. Skarre bryggerier er snart oppe og går, det jobbes både med investorer og lokaler, og jeg håper å ha alt klart innen kort tid, sier Magnus.

Skarre er dessuten i dialog med Mossepilsens Venner for å få tillatelse til å tappe mossepilsen innenfor kommunegrensene igjen.

Lokalt og nasjonaltVi satser på både lokale og nasjonale utstillere, og har allerede en god del navn på blokka. Vårt mål er blant annet å få vist fram og gi folk en opplevelse av hva godt håndtverksøl er. Mossebefolkningen, og gjerne også folk utenifra, skal få se hvor mange flinke bryggmestere det finnes rundt omkring, sier han.

Vi ønsker å tenke nytt og variert, og har derfor med både lokale aktører som folk kjenner godt fra før, i tillegg til dyktige utstillere rundt omkring ellers i landet.

– Noen spesielle du vil nevne?
– Som sagt er ikke alt spikret enda, men noe har vi fått på plass. Oslo Brewing Company er med, det samme er Ego Brygghus, som er lokalisert på Torp. Kinn Bryggeri er en spennende aktør fra Florø og som bryggerimesteren selv har sagt det; I 2009 sa eg opp lærarjobben og satsa på Kinn Bryggeri midt i hjartet av Florø. Eg ville få øla mine ut av heimebryggeriet slik at fleire kunne få smake dei. Med det reine vatnet frå Sagafjella og gamle handverksteknikkar lagar vi mange ulike øl i engelsk og belgisk stil. No håpar eg at du delar lidenskapen for gode smakar med oss på Kinn, og at du finn mykje god informasjon på nettsida vår.

Det siste bryggeriet vi foreløpig har vært i kontakt med er Nøisom Bryggeri fra Fredrikstad. Nøisom startet i 2012 som et resultat av seks personers dedikasjon til det fantastiske resultatene en kan oppnå med mikrobrygg. Nøisom har til nå hatt stor suksess og et godt utvalg av deres øltyper er å finne i dagligvare og ølutsalg.

Vår lokale kjøttforretning Ertnes vil selvsagt være på plass med sine gode råvarer. Ølpølsa, som de lanserte i slutten av februar har vært en stor suksess, og nå kan de også love en ny chilli-variant. Det finnes mye godt øl til denne type mat, sier Magnus.

Det vil selvsagt komme en rekke andre aktører, vi satser bredt, så her burde det være noe for enhver smak.

Dag og kveldstid
– Hvilken målgruppe ønsker dere å nå? Vi øsnker som sagt å nå ut til et bredt publikum, dette skal være en ferstival for alle, uansett hvilket forhold man skulle ha til mat og øl fra før.

Festivalen blir på en måte todelt, det vil si at på dagtid vil det tilrettrelegges for både gamle, unge og barnefamilier. Det vil foregå ulike aktiviteter og selv om innholdet ikke er spikret enda kan jeg love spesielle aktiviteter tilpasset barna, i tillegg til foredrag og annet for det voksne publikum. På kveldstid satser vi på konsert, og det vil nødvendigvis trekke et litt annet publikum, sier han. Vi ønsker at festivalen skal være en sanselig opplevelse, både når det gjelder smak, lukt og det visuelle. Og med konsertopplevelse på kvelden for å nyte god musikk, kan vi vel si å ha gitt folk en helhetlig opplevelse, så her er det bare å glede seg, avslutter Magnus Ruud.

Tekst: Kristin Gudbrandsen

Foto: Jørn Mortensen   

Related posts

Restaurant Ro og Evita House

mortensen

Varnaveien Mineralvann: Fra 19 til 415 ølslag på 25 år

mortensen

Coop Obs: Fårikålen holder fortsatt stand

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy