EU kontrollen rammer alle bileiere. Ofte kommer den som «julekvelden på kjærringa» og dukker som en vond påminnelse om at dette var noe jeg skulle husket. Hvis man da er så heldig å eie en bobil av den litt større typen, er det ikke så lett å finne noen som kan ta den kontrollen for deg. En ringerunde ga mange negative svar, før en smilende Jan Egil Grønnsveen svarer at – joda den kan vi ta. Bare kom mandag klokken 0900….
BilXtra-verkstedet i Triovingveien på Høyda har utstyrt verkstedet sitt spesielt med tanke på at det også er behov for periodisk kjøretøykontroll på både store og litt mindre bobiler, samt varebiler av alle størrelser. Med riktig dimensjonert løftebukk og bremsetester kan vi ta de fleste biler opp til 7,5 tonn – forteller ettermarkedsjef Jan Egil Grønnsveen.
Dyktige mekanikere
På verkstedet er det hele fem mekanikere og en lærling som utfører magien som gjør at de aller fleste bilene er fornøyde og i orden når de kjøres ut av portene igjen. I tillegg til allsidigheten som de aller fleste bilmekanikerne innehar, har de også sine spesialområder som de virkelig er gode på. Dette gjør at de kan utføre de fleste reparasjoner – også det meste av garantireparasjoner.
Alle størrelser
Som nevnt har dette BilXtra verkstedet utstyr og innredning til store biler, men de har også spesialisert seg på de små. Dette er biler som kalles mopedbil og kan kjøres av en sekstenåring med mopedlappen i lomma. Det er solgt mange av disse kjøretøyene – forteller Grønnsveen og legger til at de utfører service og garantireparasjoner for Mopedbil Norge AS.
Periodisk kjøretøykontroll
Er du så heldig at du har en bobil, så har du kanskje møtt på vanskelighetene med å gjennomføre denne kontrollen hos ditt vanlige verksted. Det som ofte er til hinder for kontroll på en bobil, er høyden. Det kreves at kontrolløren skal kunne komme greit under bilen uten å krype.
For dette er det behov for litt ekstra takhøyde. I tillegg må det være en riktig dimensjonert bremsetester i gulvet. Da Ditt Servicesenter inngikk samarbeidet med BilXtrakjeden, ble de enige om å utnytte den gode høyden under taket og la da forholdene til rette for kontroll av «tunge biler» (bobiler over 3500 kg).
Rutinert mekaniker
Vår bobil ble levert på slaget klokken 09.00 og minuttet etter at nøklene var levert ble bilen kjørt inn på verkstedet. Mekaniker Kenneth Johansen gjorde sine ting og etter rundt en time var vi tilbake på veien med en godkjent bil. Nøklene ble tilbakelevert med et hyggelig ønske om at vi var velkommen tilbake om to år.
Følelsen av at dette var en trygg kontroll var god. Johansen forteller at han over 20 års erfaring som bilmekaniker, samt at han har hatt tilgang opp oppdatering jevnlig på all den nye teknologien som moderne biler er utstyrt med i dag. Det er jo ikke nok å bare være god på bil – smiler Johansen og legger til at datamaskinen er flittig i bruk under feilsøking.
Et hyggelig verkstedbesøk ble det. De to eierne Bjørn Engvik (daglig leder) og Jan Egil Grønnsveen (ettermarkedsjef) har i samarbeid med BilXtrakjeden også har tenkt på at vi bobilister har et sted vi kan ta denne pålagte toårskontrollen.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen