Image default
Bil

«Europas fineste veteranbil»

-39 Mercedes-Benz 260 Diesel Pullman Limousine

Det du ser på bildet, er et smykke. Ikke en ring eller et perlekjede, men en bil. En 1938-modell Mercedes-Benz 260 Diesel Pullman Limousine,  møysommelig forvandlet fra en «skrothaug» til Europas beste veteranbil av Bjørn Foslund fra Moss!

Overdrivelse, sier du? Faktisk ikke. I september i fjor tok Foslund med seg sin Mercedes til et stort veteranbiltreff på Tofte i Hurum. Forut for treffet hadde  bilen blitt behørig omtalt, blant annet i form av en større reportasje i «VeteranvognPosten», medlemsbladet til Norsk Veteranvognklubb. Og på Tofte, i konkurranse med rundt 400 biler, ble den mørkeblå skjønnheten, med registreringsnummer X-5064, valgt til beste europeiske bil.

3000 timer
At Bjørn Foslund er stolt av sitt klenodium, er slett ikke til å undres over. Rundt 3000 timer har han tilbrakt i garasjen.  Arbeidet med å bygge opp en slik bil, bokstavelig talt fra grunnen av, må ha krevd en betydelig  dose tålmodighet og ditto nevenyttighet og fingerferdighet. Men så fremstår da X-5064 som et lite mirakel i all sin skinnende detaljrikdom. 

Nå skal det vedgås at ett og annet er å utsette på støynivået i en drøyt 80 år gammel dieseldrevet bil.
– Det bråker såpass mye at vi ikke klarer mer enn en halvtime av gangen. På lengre turer bruker  vi øretelefoner med støyreduksjon, sånn at Kari, kona mi, og jeg kan snakke sammen, sier Foslund med et smil.

Detektiv
Selve byggeprosjektet er én sak. Like imponerende er det arbeidet som Foslund har lagt ned i arbeidet med å avdekke bilens historikk. Det bor åpenbart en detektiv i den pensjonerte sivilingeniøren fra Moss.

Det er på det rene at Mercedesen kom til Norge med de tyske styrkene under krigen, og at den har vært brukt som stabsvogn for tyske offiserer i Troms. Etter den tyske kapitulasjonen i 1945 ble bilen overtatt av Direktoratet for fiendtlig eiendom, for så å bli solgt til Troms Innland Bilruter. I 1954 ble Mercedesen kondemnert. Motoren ble  tatt ut og satt inn i en amerikansk drosje, men den knelte fordi forstillingen ikke tålte en så tung motor!

Viftet igjennom 
Motoren ble sendt til Svalbard for å bli satt i en båt, men den ble returnert til fastlandet. Og der opphørte alle spor etter den originale motoren. Karosseriet, derimot, ble overtatt av en svenske, og det ble avertert til salgs på 1990-tallet.  Foslund kjøpte vraket usett i Malmö,  for han skulle kun ha styresnekka og bakakselen til et annet prosjekt. Han plasserte vraket  på en tilhenger og ble viftet igjennom av tollerne på Svinesund fordi det ikke var noen vits i å betale for en rusten ”bil”  uten motor, girkasse, baksete og instrumenter! 

Båt og vanningsanlegg 
Bjørn Foslund har kjøpt fire ulike motorer. – Den som sitter i X-5064, har vært brukt i en båt i Vansjø, og den har også drevet et vanningsanlegg hos en bonde på Nes på Jeløy. Girkassa kjøpte jeg i Köln i Tyskland, og noen pyntelister fant vi på et bilvrak i Pasvikelva i Finnmark, humrer han. 

Rundt 3000 timer gikk som nevnt med i arbeidet med å få ferdig X-5064.  
– Jeg har ikke vært inne i girkasse, motor og kardang; det har fagfolk tatt seg av. Resten har jeg gjort selv, inkludert lakkering, forteller Foslund om «skatten sin», som hentes fram bare ved spesielle anledninger. 

– En slik anledning var bryllupet til Anita, datteren vår, som giftet seg i 2004. De siste ukene før den store dagen tilbrakte jeg nærmest hele døgnet  i garasjen. Og bilen ble godkjent, den – dagen før bryllupet, avrunder Bjørn Foslund.  

Nydelig, ikke sant? Bjørn Foslund og kona Kari henter fram X-5064,  Mercedes-klenodiet sitt, bare ved spesielle anledninger. 

Tekst: Per L. Johansen
Foto: Jørn Mortensen


Related posts

Fagarbeiderstatus i Bilpleiefaget

mortensen

1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS6: Selve rosinen i «restaureringspølsa»

mortensen

Moss Billakkering: Går inn i jubileumsåret med en høy andel av «girlpower»

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy