Å forholde seg på områder som samler mange mennesker ble sterkt frarådet når pandemien slo ut i Norge. Det fikk sine konsekvenser for landets kjøpesentre. På Rygge storsenter var en tredjedel av butikkene stengt midlertidig, men nå er det heldigvis optimismen på vei tilbake. Senterleder Lene Hanche Hafskjold innrømmer at det har vært en høyst spesiell tid.
– Det er klart det har vært en litt annerledes hverdag å være senterleder de siste månedene. Spesielt i den første perioden hvor det ble satt i gang mange tiltak, og hvor det var stor usikkerhet blant befolkningen. Etterspørselen etter varer som for eksempel sko og klær fikk en dramatisk nedgang nærmest over natten, samt at frisører og optikere måtte stenge. Dette førte dessverre til at en tredjedel av våre butikker var stengt midlertidig. Det har vært mye å tenke på i denne perioden for å si det slik, og det har vært mange tiltak som har måttet innføres for at vi skulle kunne drive så «normalt» som mulig, forteller senterleder Lene Hanche Hafskjold.
Må skynde oss varsomt
Til tross for at enkelte kampanjer dessverre har måttet utgå på grunn av de høyst spesielle omstendighetene, så ser senterlederen nå et lys i «korona-tunnelen».
– Helt klart. Vi er selvfølgelig ikke tilbake på normalen rent omsetningsmessig enda, men jeg føler så absolutt at vi nå beveger oss i riktig retning. Når det er sagt, så har vi fortsatt en god vei å gå før vi er helt i enden av veien. Det er viktig at vi alle sammen fortsatt er flinke til å overholde de retningslinjer som har blitt gitt, uttaler Hanche Hafskjold.
En ny hverdag
Selv om enkelte bransjer har opplevde en tøff tid i det siste, så finnes det også de som har klart seg meget godt. Noen av aktørene på storsenteret har faktisk økt omsetningen betraktelig. En av disse er leketøysbutikken Extra Leker.
– Hos oss har vi merket godt at både barnehager og skoler har vært stengt ned. Det har ført til at vi har hatt en jevnt høy kundetilstrømning gjennom hele åpningstiden og ikke først og fremst på ettermiddagen slik det har vært tidligere. Heldigvis har vi brede korridorer mellom reolene våre slik at våre kunder har kunnet opprettholde kravene til avstand uten nevneverdige problemer, svarer vikarierende daglig leder Cecilie Øra Rosnes.
Er det noen spesielle varer som dere føler har vært ekstra etterspurt i denne perioden?
– Uten tvil. Perler, plastilina og ikke minst puslespill har gått unna som varmt hvetebrød. I perioder har vi faktisk solgt oss helt tomme. Spesielt puslespill har fått en aldri så liten renessanse. Normalt sett føler jeg at vi har et stort utvalg av puslespill inneholdende 1000 brikker, men det har tydeligvis ikke vært godt nok. Nå er vi midlertidig helt tomme for disse og det samme gjelder for de med 500 brikker også, forteller Øra Rosnes.
Utendørssesongen allerede i gang
Det er ikke bare leker og spill for aktiviteter innendørs som Extra Leker har solgt i bøtter og spann den siste tiden. Etterspørselen etter produkter for bruk utendørs har også solgt godt.
– Det hersker liten tvil om at sesongen for uteleker har startet ekstra tidlig i år. En av grunnene til dette er jo at vi har hatt en del fint vær, men hovedgrunnen er nok at foreldre som har vært hjemme med sine barn gjerne ønsker å aktivisere barna med noe som kan foregå utendørs. Varer som såpebobler og kritt har vært utrolig populære. Vi er faktisk helt utsolgt for øyeblikket, avrunder Cecilie Øra Rosnes fornøyd.
Av Petter Andresen