Da Norge ble stengt i mars, var det mange bedriftseiere som virkelig fikk satt sitt lederskap på prøve. Hva skjer nå? Spørsmålene haglet, og svarene var få. Her må man tenke i nye baner mente Geir A. Hansen og hentet frem konseptet han hadde i tankene for 15 år siden. Fjernhjelp.
Når PC Hjelp ble etablert for rundt femten år siden var det konseptet med fjernhjelp Hansen hadde i tankene. Han jobbet intenst med ideen på at han skulle kunne hjelpe sine kunder med innlogging på kundens stasjon via nettet. Dette viste seg i praksis den gang å inneholde flere fallgruver enn ventet og ble lagt på is. Servicen ble håndtert på ordinær måte med servicebil og personlig besøk.
Tvunget til å tenke nytt
Teknologien var på deres parti da koronaen slo til i Norge. Utviklingen med bruk av nettet til fjernhjelp hadde tatt fart og PC Hjelp hadde da utviklet et system som gjorde at det var såre enkelt å henvise alle kundene til å gå over til fjernhjelp.
I januar/februar 2020 hadde PC Hjelp AS nettopp reforhandlet en mengde av sine serviceavtaler. Dette ble problematisk, da det ikke var lov med noen form for kontakt. Det var nesten umulig å kunne utføre service og feilsøking i kundenes lokaler. Nå var gode råd dyre, og løsningen ble som nevnt – Fjernhjelp.
25% økning
Dette satte fart. Helsektoren var de som først tok imot dette med åpne armer. Her kunne de få hjelp til å løse alle former for elektroniske problemer via nettet. Kun fysiske feil og mangler måtte løses etter andre kriterier. Resultatet er at PC Hjelp AS nå selger all sin service med fjernhjelp. Dette har tiltrukket seg stadig nye kundemasser og bedriften ser seg nå nødt til å øke staben både på teknisk side og i salgsapparatet.
Høy sikkerhet
De første spørsmålene som kommer, er om sikkerhet. Helsesektoren har jo som kjent systemer som er underlagt meget strenge sikkerhetsrutiner og kontroller. Vi etterkommer disse ved at kunden enkeltvis har innlogging hos oss via vår hjemmeside. Der finner du en egen knapp som indikerer at du kan velge fjernhjelp. Et lite hjelpeprogram blir da lastet ned og det oppgis et passord som kunden selv må oppgi til service personellet de skal samarbeide med. Dette generes nytt hver gang kunden ber om opp logging for servicehjelp. Enkelt og problemfritt. Dette fungerer meget bra – smiler Geir Hansen og legger til at alle hans kunder gir tilbakemeldinger på at dette er et system de synes virker bra.
Lavere taksameterpris
Hvordan vi så skal verdsette dette arbeidet, og hva skal vi fakturere? Dette var et av de spørsmålene som dukket opp. Tidligere hadde vi jo et system på «medgått» tid med avrunding til hver halv time. I tillegg til dette var det nødvendigvis og kjøring og kjøretid.
Med dette nye systemet har vi fortsatt «medgått» tid, men det avrundes til hvert femtende minutt og ingen får lenger kjøring og reisetid på sin faktura. Dette er en regelrett vinn vinn system hvor kundene sparer penger og vi sparer masse tid som vi kan bruke på nye kunder som venter.
Jeg er meget fornøyd med utviklingen det siste halvåret, og forventningene til årene som kommer er udelt positive – avslutter en storfornøyd PC Hjelps sjef Geir A. Hansen.
Tekst og Foto: Ivar B Johansen