Hørt om Go’Bua? Selvfølgelig. Med respekt å melde har vel den oppvoksende slekt her i regionen hatt et eller annet forhold til «pølsebua» på Høyda. For det er ikke til å legge skjul på at det er nettopp pølsene som har gjort bua kjent. Faktisk ikke bare for oss i regionen, men i hele Østfold, og faktisk litt over på den andre siden av fjorden også.
– Joda, jeg er fornøyd, forteller innehaver av Go’Bua, Øystein Johannessen, som overtok «herligheten» 1. januar 2005. For vi kan snakke om et eventyr av et pølsesalg siden oppstarten omkring 1960. I gjennomsnitt selges det daglig omkring 450 pølser. Det betyr om lag 162.000 pølser i året, eller ca. 9 millioner pølser siden oppstarten for 55 år siden. Med en gjennomsnittlig gramvekt på 65 gram, og med en lengde på 21-22 cm blir dette en pølserekke på 1915 kilometer. Tenk deg at du starter ved Go’Bua og kunne legge disse pølsene i en rett linje sørover. Da ville du ha nådd Roma.
Eller en halv kilometer med trailere som måtte til for leveransen. For det er omkring 630 tonn med pølser som er levert over disk gjennom disse årene.
Hva er hemmeligheten bak denne suksessen, Johannessen?
Først og fremst kvalitet. Gjennom alle disse årene siden Kolbjørn Karlsen startet kiosken, har det vært innkjøpt førsteklasses råvarer. Det er ikke til å legge skjul på at Moss har hatt mange gode og flinke pølsemakere gjennom tidene. Disse har vært kioskens leverandører. I dag er det bare Ertnes tilbake, derfor er Ertnes vår leverandør. De er best på kvalitet, og suverene på oppfølging og service. De er ikke de rimeligste, men absolutt de beste. Derfor blir svaret enkelt for meg, konkluderer «pølsemestern». Apropos «pølsemester». Kan det ha seg slik at denne bua er den som har solgt flest pølser her i landet opp gjennom årene?
-Jeg kan ikke være bombastisk, men antageligvis er vi nok det, fortsetter Johannessen, som vet at det kan bli vanskelig å fortsette denne trenden inn i fremtiden.
-Som jeg nevnte er det viktigste kvalitet. At vi hver dag får ferske og nye råvarer. Noen andre hemmeligheter enn å tilsette vannet buljong og litt salt har vi ikke. Men kanskje vel så viktig er den høye rulleringen vi har på pølsene våre. Det betyr at vi aldri selger pølser som har ligget lenge i vannet. Og det betyr mye. I tillegg er det viktig å fortelle at vi ikke selger «kveldspølser» morgenen etter. Selvfølgelig er det viktig å være kostnadsbevisst, men vi får heller tåle et svinn på de pølsene som er kokt eller grillet, og som ikke blir solgt..
Og hva er fordelingen mellom salg av wienerpølser og grillpølser?
– Grillpølser utgjør omkring 20-25 prosent av salget, og dette ligger på et stabilt nivå. Mye av årsaken er at vi har en stor og lojal kundegruppe, som ofte kjøper det samme hver gang. Vi har faktisk kunder som besøker oss opptil 3 ganger daglig for å få tilfredsstilt sitt behov, smiler Johannessen.
Han legger likevel ikke skjul på at han ser med en viss skepsis på fremtiden. En stor kundegruppe hos oss i dag er godt voksne menn. Vi lever dessverre ikke evig, og jeg er spent på hvordan de yngre generasjoner vil forholde seg til denne «herligheten». Men fortsatt selges det jevnt og trutt med pølser. Om tilbehøret er brød, lomper, vafler eller potetmos.
Johannessen brukte sine penger på brus, is og pølser siden han jobbet som visergutt hos Rebne for drøye 40 år siden. Fremdeles synes han dette er go’saker, og i fjor omsatte Go’bua for første gang soft-ice for 1 million kroner. Så det selges ikke bare pølser der oppe på Høyda.
PS! Visste du at det årlig selges 46.000 tonn med pølser her i Norge. Det betyr i gjennomsnitt 115 pølser pr. person.