Kunnskap, Kvalitet og Beliggenhet
I høst er det hele 30 år siden Jozsef Bøhm bestemte seg for å satse på en karriere innenfor hagemaskinbransjen. Den yrkesfaglige retningen han valgte var ikke akkurat hogd ut i stein. Egentlig hadde han bestemt seg for noe helt annet.
Det var vel egentlig ikke dette jeg så for meg da jeg som ung herremann var i ferd med å gjøre ferdig videregående skole. Planen var hele tiden å utdanne meg til politi. Bommet litt der, men jeg angrer ikke en dag. Dette har vært en reise jeg ikke ville ha vært foruten, forteller Jozsef Bøhm.
Tøff start
Interessen for mekking og salg av hagemaskiner fikk Bøhm da han startet å jobbe for Moss Hagesenter i 1987. Da firmaet to år senere gikk konkurs bestemte Bøhm seg for å prøve lykken. Han startet opp Moss Hagemaskinservice AS i nøyaktig de samme lokalene. De første årene minnes han som alt annet enn en dans på roser.
– Det var rett og slett beintøft. Jeg var helt alene og måtte jo da stå for gjennomføring av alle arbeidsoppgaver knyttet til driften. Da var det bare å stå på fra morgen og til kveld. Det var ikke alltid så enkelt i og med at jeg var småbarnsfar i tillegg. Jeg skal være så ærlig å si at det var ikke få ganger at jeg vurderte å kaste inn håndkleet, forteller han.
En spesiell vinter
Etter fem års drift pakket Bøhm ned sakene og flyttet butikken tvers over gaten. Tanken på å eie i stedet for å leie var den avgjørende årsaken i tillegg til at han nå fikk mulighet til å bygge ut ved behov. Bøhm husker godt den første vinteren i Klostergata 42.
– Det var jo ikke en hvilken som helst vinter for oss sportsnerder. Da var det jo OL på Lillehammer. I tillegg hadde vi godt med snø denne vinteren og det førte til et rekordsalg av snøfresere. Jeg tror jammen jeg solgte over 70 stykker. Det var et stort antall på denne tiden, forklarer han.
Nye muligheter
Det var først på begynnelsen av 2000-tallet som det virkelig begynte å løsne for Bøhm. Kontrakter med flere store aktører ga nye muligheter. Til og med å kunne gå til ansettelse av en medhjelper. Bøhm vokste fort ut av lokalene i Klostergata og bestemte seg for å flytte geskjeften opp i Varnaveien. De to første årene leide han før han kjøpte bygget som i dag huser Moss Hagemaskinservise AS i tillegg til to andre firmaer. Nå disponerer han hele 1400 kvadratmeter.
– Det høres sikkert mye ut, men hagemaskiner tar mye plass. I dag har vi et butikklokale på 600 kvadratmeter i tillegg til et verksted på 200 kvadratmeter i første etasje. De resterende 600 kvadratmeterne ligger i andre etasje og benyttes som lager. Å kunne disponere et stort lager er helt avgjørende. Når det er høysesong for enten klippere eller snøfresere må man ha maskiner klare for levering omgående så sant det lar seg gjøre. Det er en del av servicepakka, forklarer Bøhm.
Rivende utvikling
I løpet av de tre tiårene som Jozsef Bøhm har holdt på med salg og reparasjoner av hagemaskiner har teknologien gjort store byks. Det har ført til en vesentlig enklere arbeidshverdag for de ansatte.
– Tidligere måtte vi jo skru i fra hverandre nesten hele maskiner for å komme til. Den tiden er over. Nå feilsøker vi for det meste med instrumenter slik som de for eksempel gjør på et bilverksted. De eldre produktene fikses selvfølgelig på gammelmåten, men den type arbeid blir stadig mindre av, forklarer han.
Flere og flere batteriprodukter
Det er ikke bare på verkstedet hos Moss Hagemaskinservice AS som den teknologiske utviklingen er godt synlig. Det er den også innenfor flere produktområder ute i butikken. Akkurat som for biler har også gressklippere og snøfresere nå kommet med batteripakker. Siste skuddet på stammen er sitteklippere med god batterikapasitet. Bøhm tror utviklingen bare kommer til å fortsette.
– Helt klart. Nordmenn er miljøbevisste og da passer batteridrevne maskiner godt inn. I tillegg er det veldig praktisk. Nå får man en type batteri som passer til flere produkter. Det gjør jo hverdagen enklere også for kunden, uttaler han.
Bevisste kunder
I butikken til Bøhm bugner det nå av produkter som hører årstiden til. Gressklippere, motorsager, kantklippere, hekksakser, hageredskaper og mye mer. Fellesnevneren for de alle er kvalitet. Det har sin grunn.
– En ting jeg har lært meg etter 30 år i denne bransjen er at du får hva du betaler for. Heldigvis opplever jeg mine kunder som svært kvalitetsbevisste. De vil ha produkter som fungerer skikkelig og som har lang levetid, forteller Bøhm.
Sesongbetont
Det er godt med kunder innom butikken da vi avlegger Bøhm et besøk. Noen skal handle deler og andre er på utkikk etter nye produkter. Selv om det har vært en god sommer i år presiserer Bøhm at det ikke alltid har vært en dans på roser.
– Jeg driver innenfor en svært sesongbetont bransje. Den kan på mange måter sammenlignes med bøndenes. Når somrene blir som i fjor er det tøft. Da er det lite etterspørsel etter mange av våre produkter. Det samme gjelder snøfattige vintre. Andre år kan det være stikk motsatt. Uforutsigbarheten kan jo ta motet fra en, men så langt har det stort sett gått veldig bra for vår del, svarer han.
Når vi ber jubilanten om å forsøke å sammenfatte 30 år i bransjen trenger han ikke lange betenkningstiden.
– Dette har enkelt og greit vært en flott reise. En av hovedgrunnene er at jeg alltid har stortrives på jobben. Jeg er en person som er glad i å omgås mennesker og i tillegg liker jeg godt dager med varierte utfordringer. Her har jeg fått i pose og sekk av begge deler. Rett og slett eventyrlig, avrunder Bøhm med en tilfreds mine.
Tekst: Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen