Movember Foundation ønsker å bidra til å gi menn lykkeligere, sunnere og lengre liv verden over. Denne ambisjonen ligger til grunn for alt de gjør. Det er drivkraften bak kampanjene, finansieringsstrategien og visjonen for fremtiden.
Movember Founadtion; Menns helse er i en krise-situasjon. Enkelt sagt så dør menn i for ung alder.
Kjønn er en av de sterkeste og mest konsekvente pekepinnene på helse og forventet levealder. Dette er ikke gode nyheter for menn. Verden over dør menn i gjennomsnitt seks år tidligere enn kvinner.
Dessuten blir menn hardere rammet av psykiske problemer enn kvinner: Tre fjerdedeler av selvmord begås av menn. Verdens helseorganisasjon anslår at 510 000 menn dør som følge av selvmord hvert år på global basis. Det er ett per minutt.Prostata- og testikkelkreft har store
følger for helse og livskvalitet. Prostatakreft er den nest vanligste kreftformen blant menn verden over, og antallet tilfeller forventes å fordobles til nesten 1,7 millioner tilfeller innen 2030.
Men denne kjønnsbaserte ulikheten i helse har fått lite nasjonal, lokal eller global anerkjennelse og oppmerksomhet fra makthavere eller helsesektoren generelt. Det er akkurat derfor Movember Foundation fokuserer på menns helse. Det er derfor Mo Bros og Mo Sistas fra hele verden snakker med én felles stemme hver Movember slik at vi kan skaffe livsviktig finansiering og oppmerksomhet rundt den skjulte helsekrisen blant menn.
Dette er ikke bare et problem for menn. For å takle denne helseutfordringen må vi arbeide mot en verden der fremtidige generasjoner av menn ikke står overfor de samme problemene som i dag. Derfor må vi iverksette tiltak både på individ og samfunnsnivå. Dette innebærer å engasjere menn og kvinner, virksomheter, idrettsklubber, samfunnsorganisasjoner, myndigheter, samt makthavere og leverandører innen helsesektoren i arbeidet for å redusere de nåværende helsemessige kjønnsforskjellene, i følge Movember
Foundation.
Lokale tiltak
Østfold veiservice har til sammen 11 bensinstasjoner og alle er med og bidrar og støtter Movember-aksjonen. Vi gir tre kroner per solgte kaffekopp og 30 kroner per bilvask, og i løpet av denne måneden er målet å samle inn 100.000 kroner. På landsbasis er målet to millioner, sier Rune Andersen. Det at pengene går til forskning på menns helse er meget positivt og nødvendig.
Etter min mening har det ikke vært så mye fokus på dette området sammenliknet med kvinnehelse og for eksempel rosa sløyfe aksjonen. Det begynner heldigvis å ta seg opp, og vi opplever alleredestort engasjement rundt i Norge, sier han. Denne aksjonen er en fin mulighet for folk i Moss å være med på å støtte lokalt. Vi oppfordrer i tillegg folk til å donere penger hele måneden, egne bøtter settes frem ved disken på bensinstasjonene.
Konkurranse
Vi vil i tillegg kjøre en konkurranse og utfordrer kundene våre. Den personen som kommer i slutten av måneden med den feteste barten vinner et hefte med fem bilvask. Og blir det en kvinne som er vinneren skal hun jammen få ti bilvask, avslutter Rune med et smil.
Tekst og foto:
Kristin Emilie Gudbrandsen