– Honda VFR 800 X Crossrunner er én av nyhetene som bidrar til at salget av motorsykler har tatt helt av, sier Freddy Kristiansen.
Per L. Johansen (tekst og foto)
Freddy er daglig leder i Høiden MC-senter i Ryggeveien på Bredsand. Og han og kollegene kan glede seg over en knallstart på årets motorsykkelsesong.
– Salget av båter går så det suser, leser vi. Men det gjelder sannelig salget av tohjulinger også, sier han.
Et eksempel: Bare i løpet av de første vårukene kvittet Høiden MC-senter seg med seks eksemplarer av Hondas «kongeskip»: Gold Wing 1800 ccm til en stykkpris på 365.000 kroner!
Og i de velfylte salgslokalene formelig kryr det av doninger med ”Solgt”-skilt på – sykler som venter på at våryre eiere skal ta dem i bruk.
Høiden MC-senter forhandler tunge (og lette) motorsykler av merkene Honda, Yamaha, Aprilia og Moto Guzzi samt mopeder og scootere som Vespa og Piaggio.
– Det er de tunge MC’ene som øker mest, men også salget av 125-kubikkere er i vekst. Mange foreldre ønsker tydeligvis at deres håpefulle tar ”lappen” på lett MC. Når det gjelder mopeder, er salget stabilt i forhold til tidligere år, forteller Freddy.
– Hvordan forklarer du denne utvikingen?
– Årsakene er nok mange og sammensatte. Ikke minst henger det økte MC-salget sammen med at vi har lave renter og forventes å ha det i flere år framover. Det er mange spennende MC’er på markedet, og syklene er blitt merkbart rimeligere på grunn av reduserte avgifter, sier han.
– Vi ser at stadig flere kjøper en billig ny MC i stedet for to biler og bruker tohjulingen blant annet til pendling. Vi skal heller ikke glemme at vi hadde en fantastisk sommer i fjor – en sommer som innbød til MC-kjøring, og som mange håper på en gjentagelse av, tilføyer Freddy.
Han peker også på at motorsyklene er blitt tryggere på grunn av utstyr som ABS og traction control.
– Du får mye motorsykkel for 100.000 kroner. En Honda CB 500 koster nå 85.000. Og en VFR 800 ligger på 150.000, doserer Freddy.
De hotteste MC-trendene i år er såkalte «native bikes»/classic fra 500 til 1000 ccm samt såkalte adventure-sykler fra 800 til 1200 kubikk. VFR 800 X Crossrunner er en slik sykkel som trives godt både på asfalt og grus, forklarer Freddy Kristiansen.