Ny teknikk gi matte billykter glansen tilbake. Med skifte av UV belegg etter nedsliping, kan dine matte billykter få tilbake sin opprinnelige glans. Terje Halvorsen hos Moss Bilskadesenter AS sier at metoden har vært i bruk en stund, men er ikke altfor godt kjent enda.
Dette er en forholdsvis ny greie – forteller Halvorsen og legger til at med de prisene som er på nye lykter på moderne biler, er det ingen tvil om at dette lønner seg. Litt variasjon etter hvordan bilens lykter er formet, men ofte er det kostnaden bare en liten del av lyktens kostnad.
Matte lykteglass
Matte lykteglass er et kjent fenomen på biler i dag. De er nesten uten unntak laget av plast, og plasten mattes raskt under solens stråler. For å motvirke solskadene på lyktene, er de behandlet med en spesialklarlakk som inneholder et UV filter som reduserer solens ultrafiolette stråler. Denne lakken har en påføringsteknikk som krever god ventilasjon. Ved nedsliping av det gamle UV belegget er det viktig at man bruker en spesialmaskin og følger en nøye oppsatt sliperekkefølge.
Ikke for garasjelakkerer
Ventilasjon, avtrekk og pustebeskyttelse er meget viktig ved denne prosessen forteller Halvorsen og Qadirzada hos Moss Bilskadesenter AS. Gassen som denne prosessen avgir er meget skadelig og kan gi stygge konsekvenser. En godkjent lakkerings boks, som skifter og filtrerer ut luften uten at den kommer i kontakt med personen som utfører operasjonen, er helt nødvendig ved denne typen jobber – sier Halvorsen.
PKK mangel
Matte lykteglass kan gi mangel på en EU kontroll (PKK – periodisk kjøretøy kontroll). Mange gode kjerringråd er å oppdrive – smiler Terje og Mariwan. Alle bilutstyrsbutikker selger ulike midler for å blanke opp lyktene. Det som skjer – sier gutta, er at man sliper bort det gamle UV filteret som har blitt matt av solen, men det legges ikke på noe nytt. Lyktene blir bare polert uten noen form for filtrering av solens UV-stråler. Så etter kort tid har lyktene igjen blitt matte, og denne gangen er det lite reparasjonsarbeid som kan utførers. Da må lyktene byttes med nye.
Steinsprut skader i lakken
Terje Halvorsen er også opptatt av enkle utbedrings teknikker på små steinsprutskader i bilens lakk. Spesielt på siden og ved skjermene er det ofte små skader etter stein og andre partikler. Dette er det forholdsvis enkelt å gjøre noe med hvis man tar tak i problemet før rusten finner veien.
Beste medisin er å vaske bilen ofte. Spyle den rein med kaldt vann og inspisere lakken etter små skader. Ofte kan de være vanskelige å oppdage, men med litt trening er sprutskader lettere å finne. Han presiserer at det koster intet å komme til lakkeringsverkstedet å spørre om råd for utbedring. Da kan man også anskaffe seg en lakkstift i bilens farge og er dermed godt utstyrt for å utbedre steinsprutskader før det blir alvorlig. Det er viktig å utbedre med lakkstift før bilen vokses eller poleres, da voksen setter seg i skadestedet og gjør lakkreparasjoner vanskelig.
En slik lakkstift gir gjerne litt fargeulikhet med en gang, men det jevner seg ganske raskt ut.
Kom innom og spør oss sier Halvorsen og Qadirzada hos Moss Bilskadesenter AS. Gode råd gis gjerne, og det koster intet. Hva det koster å fikse lyktene? Veldig avhengig av lyktens utforming – smiler lakkgutta. Kom innom så gir vi en pris – avslutter de.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen