Etter suksessen Nissan har hatt med Leaf, har vi ventet med spenning på Ariya – forteller daglig leder Daniel Hertzman. Grunnen til at det har tatt lang tid, kan nok forklares med både korona og delemangel – mener han, men også at de ønsket å levere et komplett produkt. Kanskje er det derfor Ariya framstår som en enda bedre bil enn mange har spådd.
Mange har stilt spørsmål rundt Nissans sene ankomst i den mest attraktive elbilklassen: Er det fordi de ikke har et godt nok produkt? Eller er det fordi de vil lage et best mulig produkt? Vi sitter ikke med noe endelig svar – sier Hertzman, men etter å ha kjørt bilen noen mil sitter en igjen med følelsen av at her har grundigheten og nitidig utvikling tatt plassen til tidlig levering.
Bedre enn Leaf
Ved å lage et produkt som er bedre enn folkekjære Leaf, og at den forhåpentligvis er minst like pålitelig og ukomplisert i daglig bruk, regner vi med at elbilsuksessen til Nissan bare vil fortsette.
Nissan har virkelig truffet på designet med Ariya. I selve kupeen er det god plass til passasjerer, men designet går litt på bekostning av bagasjeplass og takhøyde. Er man over 185 cm høy vil det nok kunne bli noen bøy og tøy øvelser frem til man har lært å bøye hode ved innstigning. Passasjerer over nevnte høyde vil nok få problemer med sitte-komforten i baksetet.
Lange personer kan kjøre setet ganske langt ned til en levelig sitteposisjon foran. Bak er det verre, ikke minst fordi det mer plasskrevende panoramataket er standard i den trolig mest attraktive utstyrsversjonen av Ariya.
Vi noterte oss gode seter, et ratt med symboler og funksjoner vi kjenner fra andre Nissan-modeller – og et førermiljø med overflater som er elegante å se på og enkle å identifisere. Ariya plasserer seg helt i teten på dette feltet.
Støynivået fra underlaget er særdeles lavt, selv med store 20-toms hjul og 255 millimeter brede dekk på vått underlag. Fjæringsoppsettet er mer komfortabelt enn sporty, og det er naturligvis det viktigste for folk flest som kjøper en familiebil.
Verdt å vente på
Denne bilen har det virkelig vært verdt å vente på – smiler Hertzman. Han har store forventninger til mottagelsen fra det etter hvert kresne elbilfolket. Etter bare kort tid i butikken, har det allerede bygget seg en relativt stor interesse for denne bilen. En bil helt i tetskiftet av sitt segment, og sammen med en relativt kort leveringstid, regner Hertzman at de i løpet av kort tid vil kunne registrere mange av det nye flaggskipet til Nissan.
Hertzman viser oss stolt den nye bilen som har fått hedersplassen i Brennes fine bilhall. Den vil også bli å finne på Bilfestivalen i Vingparken, og regner med at den vil bli en av attraksjonene der. Han ønsker alle gamle og nye kunder velkommen til den store samlingen av flotte biler under Bilfestivalen.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen