Departementet har nå fastsatt forskrift som etablerer en godkjenningsordning for bilpleie, dekklagring og dekkskift. Bilbransjen har over lang tid vært preget av utfordringer med useriøse arbeidsforhold, brudd på arbeidsmiljøloven og svart omsetning. Nå får de noen måneder på seg, og da kan de enten legge om driften eller legge ned – meldes det fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Skal du ha bilvasken ordentlig billig, må du vaske bilen selv – smiler eier og leder av Varnaveien bilpleie Richard Anker-Jensen. Dette har vi virkelig sett frem til – legger han til og viser til den nye godkjenningsordningen for bilpleie og dekkhotell.
Krav
Nå er det ikke lenger nok med en garasje, en høytrykkspyler og noen paller til dekklager innerst for å kunne kalle seg bilpleiebedrift. Den nye godkjenningsordningen følger malen som har blitt innført i renholds bransjen.
Dette betyr at det vil bli betydelig vanskeligere å drive useriøst. Skal man godkjennes må man både ha en fungerende bedriftshelse- og vernetjeneste, det skal være arbeidskontrakter for alle ansatte, og de ansatte skal ha HMS-kort som forteller hvem de er, og hvor de er ansatt. Er du ikke godkjent, har du ikke lov å drive, og man har som kunde heller ikke lov å kjøpe tjenester fra selskap som ikke er godkjent. Lister over godkjente bedrifter vil ligge på Arbeidstilsynets nettsider.
Denne godkjenningen er et godt skritt på veien mot en mer seriøs bransje, sier Anker-Jensen, men han legger til at dette må følges opp nøye med stadige kontroller som må gi konsekvenser for de som ikke har tingene på stell.
Bedrifter og private
Oppdrag for bedrifter og bilforretninger utgjør ca. 40% av omsetningen. De siste seksti fylles fra privatkunder. Med dagens mangel på kontroll og regelverk, er det vanskelig å holde oversikt av hvor det vaskes og polerers biler. Mange useriøse aktører bare finner et sted, og setter i gang med vask og polering.
Dessverre er det også en del bedrifter som lar seg friste av billige priser – forteller Anker-Jensen. Dette holder den useriøse delen av bransjen i drift. Når den nye godkjenningsordningen trer i kraft vil nok mange tenke seg godt om hvis det gir konsekvenser å bruke noen som ikke har sine saker og ting på stell.
Arbeidstilsynet er nødt til å foreta stikkprøver i bransjen. Vår opplevelse er at de ikke har gjort det nok. Vi vet jo at kreativiteten er enorm for å drive useriøst, og det er jo en grunn til at de useriøse har klart å overleve så lenge, understreker han.
Anker-Jensen poengterer at det nettopp er «oss» som privatkunder som kan bidra til å gjøre bransjen mer seriøs.
Dette koker egentlig ned om vi som privatkunder må velge å kjøpe bilpleietjenester hvitt. Med jo flere lover og regler som kommer, desto bedre er det for de som driver seriøst. Bransjen har pushet på dette i mange år, så vi ønsker godkjenningsordningen velkommen, sier Anker-Jensen og mener at det uten tvil vil bli tøffere tider for den useriøse delen av bransjen.
Strengere regler vil appellere til den seriøse delen av bransjen, og det vil også være den som kommer til å overleve med de nye reglene, tror Richard Anker-Jensen.
Tekst & foto Ivar B Johansen