Siden 2016 har salget av vegetarmat på Coop Obs i Rygge økt betraktelig. I februar fikk butikken inn nyheter i et nytt vareparti og frister med en hylle full av kjøttfrie alternativer.
Butikkjeden Coop var den første av de norske dagligvarekjedene som introduserte en egen vegetarserie i sitt sortiment. Sommeren 2016 ble Coop Vegetardag lansert med burger som første produkt ut. Disse slo fort igjennom, i løpet av høsten nådde flere middagsprodukter ut i markedet. Serien har blitt svært populær i befolkingen og øker stadig sitt tilbud.
Fra lite til mye
Wenche Olsen stiller som representant for Coop Obs butikken inne på Rygge Storsenter. – Det er Coop sentralt som bestemmer utvalget av vegetarmat i butikken. I 2016 begynte smått salget av burgerne og nå har vi ca 25 slag. Vi har vegetarisk lasagne i form av barnemat, potetsalat, majones, bernaisesaus og to nye produkter fra Tine. Peppes pizza finnes som vegetar i kjøledisken, sier hun.
Synliggjør vegetarmat
Noen butikker velger å plassere vegetarmat med tilhørende animalske produkter. På Coop Obs i Rygge storsenter jobbes det for å samle vegetarmatutvalget på en merket plass. Innerst i butikken har de en stor og oversiktlig disk over 3 plan med god plass til vegetarmat. De vil gjerne gjøre det enkelt for kundene og har nylig gjort endel grep for å plassere disse kjølevarene sammen. Over utvalget pryder et skilt som synliggjør at dette er vegetariske og veganske produkter.
Vegetarisk og vegansk
I utvalget fra Vegetarmat-serien finnes tre varianter av vegetarburgere basert på grønne bønner og erter, rødbeter og sopp. Naturelle pølser og pølser med ost og chili, alternativer til fyll i taco, fajitas, pita eller wraps, pizza og nuggets. I påleggskategorien finnes pålegg i tre ulike smaker, to varianter av kikertpostei, italiensk salat, rødbetsalat, potetsalat og pizzatopping. Alle produktene er soyafrie og de veganske er tydelig merket. Andre veganske produkter i hyllen er vegansk majones, snitzel og postei. Burgere fra Vivera, Coop hummus, tre alternative salater fra Delikat og bernaissaus fra
Fjordland er også plassert i disken. I frysediskene ligger Hälsans Kök, Hoff og pizza uten kjøtt i flere varianter. I tørrvareavdelingen finnes vegetarisk lasagne som et alternativ til baby.
Økt interesseDet har vært god økning i salget av de grønne produktene. – Det er mest unge som viser interesse for disse produktene, de eldre kjøper ikke så mye, belyser Wenche. På Coop Obs går det mest av pølser, burgere og posteier i ulike varianter. Tall viser eksempelvis at vegetarburgerene fra Vivera har steget med ca 55 solgte enheter på et halvt år. Mens salget av de første burgerene fra Vegetardag-serien har sunket, bikket pølsesalget 400 pakker i år, fra over 350 pakker i fjor. Kikertposteiene fra serien lå på godt over 100 solgte i fjor. Om sommeren faller naturligvis endel av disse vegetarproduktene inn under det populære 3 for 2 tilbudet i grillsesongen.
Nyheter på plass
I periodene før februar, mai og september kan lageret bli tomt en periode, alle eksisterende produkter må ut før nye leveranser. Butikken har opplevd endel etterspørsel etter veganske alternativer etter nyttår, endel varer gikk tom i januar. I februar kom årets største leveranse med mange nyheter å tilføre i vegetarmatkategorien. Wenche og de andre ansatte informerer om at butikken nå har det meste på plass igjen!
TIPS TIL RETTER MED PRODUKTER FRA COOP VEGETARMAT-SERIEN
– Sliders (små burgere) med Coop Pulled, burgerbrød og grønt tilbehør
– Vegetarisk taco med Coop Tacofyll, lefser, guacamole, salsa og rømme
– Rødbetburger med chèvre, servert med salat og ovnsbakte poteter
– Erteburger med tzatziki, burgerbrød og ønsket salat
Hentet fra Coop Vegetardag sine nettsider
Tekst: Linda Morønning.
Foto: Jørn Mortensen