Moss Hagemaskinservice har et hotell som har firehundre rom. Over halvparten av gjestene er allerede på plass, og flere titalls står i køen ved resepsjonen for å bli merket og sluppet inn i varmen. Vi venter at resten av kapasiteten skal fylles opp denne vinteren – smiler en forventningsfull hotellvert, Jozsef Bøhm.
En robotgressklipper er en betydelig investering for den enkelte hageeier. Med fagkyndig service og ettersyn gjennom vinteren, vil denne komplekse maskinen kunne glede eieren gjennom mange år.
En slik maskin har et utall av bevegelige deler og masse elektronikk. Dette trenger ettersyn og kjærlig vedlikehold.
Sjekke inn
Vi nevnte køen ved resepsjonen, og vi spøker ikke. Etterspørselen er betydelig større i år enn i fjor, forteller Bøhm. Han legger til at det tok litt tid før kundene forsto betydningen av riktig oppbevaring og ettersyn. Vi hadde mange som dukket opp litt slukøret og kunne fortelle at klipperen ikke ville starte da de trykket på knappen i våres. Enkelte bare lar den stå ute, mens noen forteller at de hadde lagt en presenning over den i vinter. Mange av disse var de første til å levere sin klipper nå i høst – smiler Bøhm og innrømmer at reparasjonsregningen i manges tilfeller har blitt ganske stor.
Mange behandlinger
Behandlingene som tilbys er mange. Vi demonterer robotgressklipperen (inkludert ladestasjon og strømforsyning), rengjør den nøye, sjekker drift, kontrollerer alle sensorer, tester elektronikken. Vi oppdaterer også programvaren til siste versjon. Dette har stor betydning, da leverandøren utvikler denne kontinuerlig for å utelukke det de kaller «bugs». Gress og smuss blir fjernet, noe som ellers kan føre til problemer og gi fuktighet i robotgressklipperen.
Langt opphold
Når du leverer inn robotgressklipperen for en årlig service, kan du også la hotellet ta vare på den gjennom vinteren. Det blir da sørget for jevnlig vedlikeholdsladning og kontroll av batteriet. Hotellets betjening er meget kvalifiserte folk som vet hva disse arbeidsjernene ønsker når de er på spaopphold. Det blir tatt høyde for den sosiale biten, ved at de blir plassert ved siden av likesinnede og at de blir tatt med på de dype samtalene som betjeningen er kjent for. Når det spirer på de grønne områdene igjen er det mange av gjestene som ivrer etter å komme hjem og i gang med sitt virke. Hjemreisen kan da avtales ved at de hentes, eller om vi bringer den til hjemadressen og setter de i drift. Du får da tilbake en maskin som er klargjort for en ny arbeidssesong. Dette sparer plass i garasjen, og investeringen din er godt ivaretatt.
Et populært tiltak – smiler hotellverten og legger til at han regner med at hotellet vil fylles opp temmelig raskt nå som snøen ikke er langt unna. Kom innom med din maskin, eller ta kontakt med oss så vi kan besørge henting med hotellets limousin.
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen