Image default
Fritid

For Martin er det ikke størrelsen som teller

Mossingen Martin Skreiberg (18) startet med å selge brukte sko på nettet. Det gikk egentlig bare sånn passe bra. Nå går imidlertid alt så meget bedre, takket være ung stå på-vilje og en amerikansk basketlegende.

For drøye tre år siden startet unggutten Martin Skreiberg med reselling av sko. Kort fortalt betyr det at han kjøper opp nye sko og selger de videre med forhåpentligvis god fortjeneste via internett. Det er ikke likegyldig hvilke sko han kjøper inn. Martin har valgt å kjøre stilrent.

– For meg er det Nike Air Jordan som gjelder. Dette er sko som er heite rundt om i hele verden, og som er lett omsettelige også her i Norge. Det er jo selvfølgelig viktig for mitt valg, i tillegg til at jeg liker de svært godt selv da, smiler han.

I andre rekke
Det er ikke eldre modeller av de ikoniske basketballskoene fra Nike som Martin Skreiberg er på leten etter når han skal handle inn. Her snakker vi om siste nytt.

– Det er nyhetene som teller. Heldigvis slipper Nike mange nye Air Jordan-modeller årlig og selv om Norge er et lite land så kommer mange av godbitene hit. Så snart jeg finner interessante modeller sjekker jeg ut om det er noen der ute som kan selge de til meg til en fornuftig pris. Selv har jeg ikke tid og lyst til å tilbringe mange timer i kø utenfor en butikk for å få handlet inn disse skoene. Det kan andre ta seg av. Nå under pandemien så er det jo litt spesielt. Da er det jo ikke aktuelt å skape lange køer utenfor en butikk når nyheter blir sluppet. Da foregår i stedet slike kjøp via såkalte Bots, som kort fortalt et dataprogram som er programmert til å kjøpe inn for deg. Man setter inn penger som på en vanlig konto og deretter tar programmet seg av resten. Heftige saker, men ikke noe for meg, forklarer han.

Styreleder Skreiberg
Det er tydelig at vi har med en ung og kunnskapsrik entreprenør å gjøre. En som har tenkt nøye gjennom hvordan han kan skape sin egen business, i tillegg til å være fulltidselev på Malakoff videregående skole. Unggutten har virkelig satt ting i system og han har til og med startet sitt eget firma.

– Jeg liker å ha ting på stell og slik sett var det greit å etablere sitt eget firma. Kickoffkicks AS som det heter ble registrert i 2020, så vi snakker om et rimelig ferskt firma. Selv om det er mange som holder på som meg i denne bransjen, så er det så vidt meg bekjent bare jeg og en til som har tatt steget helt ut og etablert sitt eget firma, forteller han.

Alltid på jakt
Normalt sett kjøper den unge kremmeren inn i snitt 20 par sko i uka, men blir han tilbudt en god handel så kan dette antallet raskt mangedobles.

– Jeg går aldri av veien for en god handel. Det er faktisk ikke så lenge siden jeg kjøpte hele 120 par av en kar i Horten. Flesteparten av disse skoene har allerede fått en ny eier. Mottoet mitt er at jeg alltid skal ligge litt under de andre selgerne der ute på pris, og det har så langt vist seg å være et smart valg, forteller Martin fornøyd. 

– Hvordan tenker du før du gjør innkjøp. Er det om å gjøre å sikre seg de dyreste modellene?

– Nei, det har jeg ikke noe fokus på. Jeg prioriterer de modellene som jeg kan selge videre til det jeg kaller fornuftig pris. De som er lettest omsettelige. Det vil si at de aller fleste av de skoene jeg selger har en pris rundt 1500 kroner. Når det er sagt så har jeg faktisk solgt et par sko en gang for 16 000 kroner. Det er rekorden så langt, forteller unge herr Skreiberg.

Nøktern kar
Den entusiastiske forretningsmannen legger ikke skjul på at businessen går så det griner. Selv om han ikke er lysten på å snakke om tall, så har han ingen problemer med å fortelle at han gjør en helt grei norsk årslønn på sitt skosalg. Suksessen har på ingen måter ført til noen høy sigarføring.

– Jeg er akkurat som ungdommer flest. Det er dårlig med overdådig luksus. De pengene jeg tjener reinvesterer jeg i firmaet mitt. Det er ikke noe mer spennende enn det, forklarer han.

Fortsetter på skolebenken
For en som opplever suksess slik som Martin er det nok fristende å forsøke å gjøre det til sitt levebrød. Det har 18-åringen fra Halmstad ingen umiddelbare planer om.

– For meg er dette foreløpig en hobby. Målet mitt er å studere videre ved BI. Hvilken studie vet jeg foreløpig ikke, men jeg tror den erfaringen jeg nå opparbeider meg ved å drive mitt eget firma faktisk kan gi meg fordeler. Slik sett er dette også en innvestering for fremtiden, uttaler den lokale «skokongen» Martin Skreiberg.

Tekst Petter Andresen

Foto: Jørn Mortensen


Related posts

Tirsdagsløpets største helter

mortensen

Fra disse lokalene skreddersys gruppereiser til hele verden

mortensen

Sport1 Rygge Storsenter; Vil du sykle i «medvind?»

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy