For en snau uke siden kunne man ønske en ny sportsgigant velkommen til Høyda. Da åpnet nemlig det svenske Stadium-konsernet sin andre Outlet-Store her til lands. Fra før av er den svenske sportskjeden tungt inne på markedet både i Sverige og Finland og nå er det altså Norge som står for tur.
Først ut var etableringen i Kristiansand i slutten av oktober og nå stod Moss for tur.
Midt i smørøyet
Det er i lokalene i Varnaveien som tidligere huset Fix Moss at Stadium Outlet nå har slått rot. Et godt egnet sted for å drive god butikk forteller butikksjef Monica Johnsrud. – Jeg vil si at vi har plassert oss midt i smørøyet. Det er jo her så godt som alle innenfor vår bransje har samlet seg og jeg er helt sikker på at det er plass til en Stadium Outlet også. Jeg håper mossingene vil ta oss godt imot, smiler hun.
Spennende konsept
Johnsrud er på ingen måte noen novise innenfor outlet-sjangeren. Hun har tidligere vært butikksjef både for Stormberg og Superdry på Oslo Fashion Outlet og vet godt hva dette konseptet dreier seg om. Selv elsker hun å den litt annerledes måten å drive en butikk på.
– Outlet-konseptet passer meg perfekt. Jeg liker at det er litt action og det får man når man driver på denne måten. Her går det unna for å si det slik. I en outlet bruker man ikke mye tid på å bygge opp områder i butikken for varer som skal holde gjennom en hel sesong. Her er det raskt inn og raskt ut, smiler hun.
Handler direkte
Med et butikklokale på 1500 kvadratmeter har Johnsrud og hennes medarbeidere bygget opp det som kalles en fullsortiments outlet. Det vil si at de vil ha hardvare (sykkel, ski og friluft) i tillegg til sko og tekstiler. Varene hentes direkte fra leverandørene og ikke fra andre Stadium-butikker. En vesentlig forskjell, forklarer butikksjefen.
– Mange outlet-butikker får varene sine fra de enkeltstående butikkene i kjeden. Da ender man som oftest opp med å mangle en del kurante størrelser. Vi bestiller derimot direkte fra leverandør dermed kan vi garantere at vi har våre produkter i alle størrelser. Det er viktig for oss. Bestilling av store kvanta gir oss jo også muligheten til å forhandle frem gode priser. Det setter jo våre kunder stor pris på, svarer Johnsrud.
Vil dere satse bredt eller legge ekstra stor vekt på enkelte varegrupper?
– Vi kommer til å ha et bredt fokus. Stadium har alltid vært gode på sko og bomullsprodukter og den arven kommer selvfølgelig vi også til å forvalte på best mulig måte, men vårt fokus vil alltid være å ha de rette varene til de riktige prisene. Det er viktig for oss å tilpasse oss kundenes forventninger, svarer hun.
Nå er det ikke lenge før julehandelen slår ut i full blomst. Hva tror du vil bli bestselgere hos dere?
– Ull og fleece-produkter vil helt klart havne i denne kategorien. I tillegg føler jeg meg rimelig sikker på at vi kommer til å selge utrolig mye sokker. Vi har nemlig svært gode priser på dette og sokker går jo aldri av moten. Det har vi alltid behov for, ler Monica Johnsrud før hun må haste tilbake i butikken.
Tekst: Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen