Nyttekjøretøyavdelingen hos Sulland Moss Ford har all grunn til å være stolte over egen innsats. Det topper nemlig statistikken over flest solgte nyttekjøretøy i distriktet.
Selv om sommerferien fortsatt henger i opplever gutta i nyttekjøretøyavdelingen hos Sulland Moss Ford bra trykk. Det er stadig nye kunder innom og kjøretøy som er klare for utlevering. Vi tar en prat med selger Dan Rene Magnussen om bakgrunnen for at de har lykkes så godt.
– Det er selvfølgelig flere grunner til dette, men jeg vil starte med å si at vi er gode på å jobbe målrettet ut mot kundene. Vi liker å se på kjøperne våre som samarbeidspartnere og ikke kunder. Målet er ikke at de skal komme inn en gang for å handle, men at de skal være så fornøyde at de ønsker å bli med på laget i mange år fremover. Det krever jo at vi stiller opp når det er behov, men det er helt greit. Det er jo derfor vi er her, svarer han.
Mye å velge blant
Målrettet arbeid alene holder jo ikke hvis man ikke har produkter som innfrir kravene til mulige nye kunder. Det har Ford forteller Magnussen.
– Jeg skal ikke legge skjul på at et bredt utvalg gjør jobben enklere. Ford kan tilby en bred range, og det kombinert med at bilene kan skreddersys til et hvert behov er en suksessfaktor. Her finner man blant annet pickup `n Ford Ranger som har vært en stor suksess både her i Norge og ellers ute i Europa. I andre enden av skalaen kan vi tilby markedets rimeligste minibuss med 17 seter. Går du for en fullspekket utgave så koster den ikke mer enn ca. 550 000 kroner. Det er utrolig mye bil for pengene. Imellom disse to finnes det selvfølgelig mange andre modeller som også er etterspurte.
– Hva mener du er bakgrunnen til at Ford Ranger har slått så godt an?
– Her kunne jeg ha ramset opp svært mange punkter, men i en kortversjon vil jeg si pålitelighet og komfort. Dette er en bil som virkelig trekker tung og kan med rette kalles en skikkelig arbeidshest. I tillegg har den et brett bruksområde slik at den egner seg både til arbeidsrelatert bruk og for eksempel familieturer på fjellet. Du får den samme komforten her som i personbil, forklarer Magnussen.
Nye tider
Den entusiastiske bilselgeren forteller videre at Ford nå er inne i en storsatsing i forhold til elektrifisering av nyttekjøretøysegmentet. Den første bilen kommer på markedet om ikke så lenge.
– Det er spennende tider og vi gleder oss til å kunne tilby Ford E-Transit. Den vil være tilgjengelig i to høyder og tre lengder og vil by på opptil 15 kubikkmeter med lastevolum. Med en elektrisk utgave vil jo drivstoffkostnadene kuttes og det er jo aldri noen ulempe enten man driver et firma eller ikke, forteller han.
Ikon med ledning
Selv om elektrifiseringen er i oppstartsgropen for nyttekjøretøyene, så har Ford allerede oppnådd stor suksess på personbilsiden. Da sikter vi til Ford Mustang Mach-E.
– Den kan jeg bekrefte at vi har solgt en god del av. Bare siden den kom i mai i år har vi her i Moss solgt nærmere 60 biler. Med en rekkevidde på opptil 610 km (WLTP) har Fords første helelektriske SUV slått veldig godt an. Jeg kunne ramset opp en rekke gode grunner, men avslutter heller med å si at de som er nysgjerrige på Mach-E bør legge turen innom. Vi lover å gi de en grundig gjennomgang, avslutter Dan Rene Magnussen.
Tekst Petter Andresen
Foto: Jørn Mortensen