Image default
Bil

Moss To-Takt: Elektrisk varebil MAXUS Ev80

Maxus EV80 skal være markedets største elvarebil. Med en nyttelast på 950 kg vil sammen med en rekkevidde på litt under 200 km gi et alternativ som matcher de fleste konkurrentene i samme klasse. Kjetil Jensen hos Moss Totakt AS er full av lovord om denne nye bilen og oppfordrer alle til å komme for en liten prøvetur.

Maxus er et heleiet datterselskap av SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), som produserer syv millioner biler årlig. Det gjør selskapet til Kinas største – og verdens syvende – største bilprodusent.

Til å begynne med tilbyr Maxus varebilen EV80 som med sin banebrytende rekkevidde og gode lasteevne passer den både til transportfirmaer og håndverkere. Maxus EV80 vil dermed kunne konkurrere i samme segment som Mercedes Sprinter og Volkswagen Crafter.

Markedets største
Maxus EV80 skal være markedets største elvarebil. Med en nyttelast på 950 kg og med en hengertrekkvekt på 1250 kg er dette et godt alternativ for de som trenger en ekte arbeidsbil. En rekkevidde på litt under 200 km og en gunstig pris har sendt elvarebilen på en oppadgående kurve i forhold til konkurransen i Norge.
Maxus EV80 er tilgjengelig i tre versjoner – som 9(8)-seter.

Som kassebil kommer EV80 i 2 varianter, med forskjellig høyde. De gir vareromstørrelser på 10,2 – 11,5 M3, og er også tilgjengelig med 2 skyvedører.

Spennende tilskudd
Kjetil Jensen hos Moss Totakt AS sier at denne varebilen er et spennende tilskudd i vårt, fra før av, rikholdige utvalg i varebilsegmentet. Med sin størrelse og gode tekniske spesifikasjoner vil den komplimentere utvalget slik at kunden fritt kan velge hos en og samme forhandler.

Importeres av RSA
RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap er importør for Maxus i Norden. I Norge er 50 forhandlere allerede i drift, og siden starten i Sverige er ytterligere 20 forhandlere klar. RSA blev grunnlagt i 1936 med hovedkontor i Drammen. Foruten Maxus importerer RSA også Suzuki, Isuzu og BYD. Virksomheten har sitt eget reservedelslager på 11.000 m2 som håndterer de nordiske landene. I vårt område er det altså Moss Totakt AS som er forhandler.

Klar for prøve kjøring
Vi har to varianter – sier Kjetil Jensen og legger til at dette er absolutt en bil for fagarbeideren i byen. Her bør snekkere, rørlegger og elektrikere osv. kjenne sin besøkelsestid. Dette er en bil for dere som har behov for å komme dere raskt rundt i byen og omegn. Med en rekkevidde på litt under 20 mil vil den kunne klare oppgavene som «byvarebil» gjennom arbeidsdagen enkelt – mener Kjetil Jensen bestemt.

Maxus er en god bil å kjøre. Den har god oversikt, er romslig og komfortabel, og er en bil som har spennende løsninger med tilpasning for fagarbeideren, avslutter Kjetil Jensen og minner oss igjen på at det ledig tid til prøve kjøring.

Nyheten fra en av Kinas største bilprodusenter har med Maxus vært etablert i Norge siden 2018. IKEA bruker Maxus EV80 til hjemleveringer i Oslo-området, og i Sverige testes Maxus EV80 hos blant andre Widrikssons og Bring Sweden.

Det er jo også betryggende at siden Maxus eies av SAIC, som er partner i verdens største produsent av elbilbatterier, CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd), er batteriets fremtidige leveringskapasitet sikret.

Tekst og Foto: Ivar B Johansen

Related posts

Mer enn bare Volvo

mortensen

Nordlie Auto: Årets forhandler av Audi

mortensen

Slitte ruter er trafikkfarlig

mortensen

Denne nettsiden bruker «cookies» for å forbedre brukeropplevelsen. Vi regner med at det er OK for deg. Er det ikke greit velger du det selv. Aksept Les mer

Privacy & Cookies Policy