I OL året 1994 ble Varnaveien Mineralvann AS etablert. 23 år gamle Johnny Arnesen solgte leiligheten, betalte ut gjelda og startet butikk med de 30 000 kronene som ble i overskudd. Det begynte med 19 ølslag og har øket til 415 etter 25 år.
Men 30 000 kr. var ikke all verden å starte en butikk med, selv ikke for tjuefem år siden. Med et noe begrenset vareutvalg var det viktig å lytte til kundene om hva de ville ha, og hva de kunne tenke seg å prøve ut. Håpet og meningen var jo da at de ville flytte sin handel til meg i Varnaveien – sier Johnny Arnesen med et smil.
6 år i Varnaveien
Det hele begynte som sagt med et lite øl og brusutsalg i Varnaveien. Jeg begynte først som ren enmannsbedrift med jobbing nesten døgnet rundt. I starten var det Fontanabrus og 19 ølslag i hyllene. Dette bygget seg opp etter hvert. Flasker og kasser krever plass og det ble trangere og trangere i Varnaveien. Da muligheten til et nytt og dobbelt så stort lokale i Midtveien dukket opp rundt år 2000, var det ikke lange betenkningen før jeg slo til – sier Arnesen. Flyttingen var et faktum og vi synes vi hadde et hav av plass. Men, se nå hvor fullt det har blitt – smiler Johnny.
Broder’n Terje
Johnny skjønte da at det ikke var mulig å holde på alene lenger. Han ga da sin bror Terje et tilbud han ikke torde si nei til, og etter syv års drift kom også broderen inn på full tid. Senere har både Alf og Kristoffer kommet til, slik at de er fire som utgjør staben. I dag er Varnaveien Mineralvann AS et velkjent varemerke i lokalmiljøet. De har leveringer til butikker og bedrifter i hele regionen, og trekker frem relanseringen av Mosseølet i 2009 som en milepæl i bedriftens historie. Leveringen av dette ølet til butikker og restauranter er en vesentlig del av virksomheten.
27. mars 2009
Denne datoen markeres hvert år i Varnaveien Mineralvann AS. Da var det relansering av Mosseølet med stor festivitas i butikken. Aldri har det vært så tett med folk, hverken før eller senere. Det store øyeblikket var da den første kassen med Mossepils kunne overrekkes bryggerieier Heilmann. Som eier av det som var Moss Bryggeri AS, var han naturligvis kveldens hedersgjest.
Senere har det fler av ølsortene til gamle Moss Bryggeri blitt lansert. Moss Juleøl kom samme året. Senere kom Kong Carl og Kong Carl sommerøl. Til konvensjons markeringen i 2014 ble det lansert et Konvensjonsøl, som fortsatt er bestselgeren blant mosseølet.
Øl er «in»
Folk i Moss har etter hvert oppdaget at øl er noe mer en bare til å slukke tørsten med. Det er mye kulturhistorie og tradisjoner som ligger bak de fleste ølsortene. Mange hyllemeter med bøker om øl er skrevet, og særlig da om dette med hjemmebrygging av øl. Johnny Arnesen sier at de holder jevnlige kurs i hjemmebrygging og at det er mange av de tidligere kurselevene som kan vise til meget gode og smakfulle resultater med sin hobbybrygging.
I større anledninger og eventer har forretningen også utleie av tappetårn, kjøleskap og slushmaskiner. Til de ivrigste av hjemmebryggene har de også bryggemaskiner til utleie.
Nå også kaffe
De siste årene har også kaffe kommet mer frem i «motelyset». Etter en kort rådslagning med ansatte og kunder, fant vi ut at dette var noe vi måtte være med på. Så nå lanserer vi kaffe i flere varianter og smaker. Vi skal med avanserte kverner kunne levere kaffen med de blandinger og kverngrovhet du måtte ønske.
Personalpartner, Løvstad og Kias
Arnesen legger vekt på at samarbeidet med arbeidstrenings bedrifter i distriktet må komme frem. Løvstad Dagsenter avlaster med å brette pappen til de berømte julekalendrene for voksne, samt at de pakker korker, malt og humle i poser med riktig salgsantall. Personalpartner har opp gjennom årene hatt flere personer som har hatt arbeidstrening og høstet verdifull erfaring som har gitt dem muligheter til jobb andre steder. Kias på Krapfoss har lagt til rette for kunne levere trekasser til gavepakninger i flere år.
Varnaveien Mineralvann har etter disse 25 årene blitt en solid bedrift med en omsetning på rundt 12 millioner kr, med fire ansatte og er stadig i vekst. Dette takket være vår trofaste kunder, solid arbeidsinnsats og evnen til fornyelse etter å ha lyttet til markedet. De har etter hvert opparbeidet seg en solid varekunnskap om både øl og mineralvann. Ikke visste jeg at det var så stor forskjell på tonicwater…??
Tekst: Ivar B Johansen
Foto: Jørn Mortensen