Porsche 993 GT2 EVO EXTREME 1171 hk/1100 kg
Er du en av de som er opptatt av fart og spenning så bør du sette av lørdag 1. juni. Da vil du nemlig få muligheten til å beskue Vidar Frogner fartsvidunder, Porsche 993 GT2 på nært hold. Det skjer under Bilfestivalen i Vingparken.
Larkollen-mannen Vidar Frogner er ikke akkurat noen novise innenfor banekjøring. Helt siden slutten av 90-tallet har han vært en svært aktiv kjører. For det meste har det dreid seg om Porsche. Tilbake i 2010 kjøpte han sin første fullblods løpsbil. Det var en Porsche 993 GT2 EVO. Etter en real oppgraderingsrunde var Frogner klar for å stille i Gatebil Extreme våren 2011 og det ble en umiddelbar suksess. Frogner vant likeså godt Extreme-klassen tre år på rad med sin 98-modell, men i 2014 brant dessverre bilen opp.
Opplevde et savn
Banekjøringsventyret stoppet heldigvis ikke med den tragiske hendelsen, hvor Vidar Frogner pådro seg både røykskader og tredjegrads forbrenning i sitt forsøk på å redde den suksessrike løpsbilen. På høsten samme år kjøpte han en ny løpsbil. Denne gangen en Porsche 997 Cup fra 2009 som i løpet av vinteren ble bygget om til en RSR/Cup R-bil. Året etter gjorde han comeback i Gatebil-serien, men selv om han til slutt kunne innkassere en flott andreplass i totalen, så manglet godfølelsen som han til gangs opplevde med sin GT2 EVO. Dermed ble beslutningen tatt. Frogner og hans medhjelpere satte i gang byggingen av et nytt fartsmonster. Denne gangen med et chassis fra 1996.
Verdens råeste?
Det tok nærmere to år for Frogner og hans mekanikere å bygge den ekstreme utgaven av en Porsche 993 GT2 som du nå har muligheten til å ta nærmere i øyesyn under Bilfestivalen i Vingparken. På papiret er det kanskje den råeste 993-utgaven i hele verden og det sier ikke lite. Fartsmonsteret med en totalvekt på 1100 kilo kan skilte med over 1100 hestekrefter under panseret. Faktisk 1171 hk for å være pinlig nøyaktig. Selv om Frogner til normalt ikke benytter seg av mer enn 700-750 av de totalt 1171 hestekreftene under løp, så finnes muligheten der for å trykke inn en powerknapp som gir «fult øs».
Satte banerekord
Selv om Vidar Frogner under startfasen på fjorårssesongen opplevde en del problemer med bilen, så ble sesongen under ett sett på som svært god. Det toppet seg under Gatebilfestivalen på Rudskogen i september da Larkollingen satte ny banerekord for chassis-biler med tiden 1 minutt og 22,9 sekunder.
Under årets sesong er selvfølgelig planen å gi enda mer gass. Muskler har i hvert fall den lokale fartshelten nok av under panseret. Så gjenstår det å se om han klarer å temme alle hestene.
Av Petter Andresen