Som i alle andre butikker har ting også endret seg for kunder og ansatte i dyrebutikken Secret Edition Zoo på Rygge storsenter.
I starten var nok de aller fleste, både ansatte og kunder, nervøse og usikre på hvordan dette skulle håndteres. Etter hvert har jo mye, om ikke normalisert seg, så hvert fall stabilisert seg noe.
Den første tiden hadde vi dyrerommet helt stengt av. Usikkerheten rundt dyrenes smittefare og vanskelighetene rundt riktig renhold resulterte i avstengning. Mye av det vi er kjent for falt liksom ned gjennom gulvet. Ungene var vant med at de kunne komme og kose og prate med dyrene her – forteller Alexander Fjeld Karlsen. Heldigvis løste det seg etter hvert som vi fant løsninger på hvordan vi skulle håndtere renhold og hygiene hos kunder og ansatte legger han til.
Alle ansatte fikk egne håndsprikflasker, bæreposer ble hengt tilgjengelig utenfor disken sammen med opplysningsplakater rundt hele butikken om hvilke smittevernregler som det var tatt høyde for.
Rett etter at Norge ble stengt ned, var det tilløp til hamstring av dyr, dyrefor og utstyr – sier Alexander. Omsetningen økte betraktelig, men det gjorde den jo nesten i alle butikker. Folk var hjemme og hadde mye tid. De hadde unger som skulle aktiviseres og anskaffelse av et kjæledyr var nok en av de løsningene som ble valgt av mange.
Den senere tiden har det nok roet seg slik at vi nå merker en liten nedgang i forholdt tidligere tall. Ting stabiliserer seg – smiler han og legger til at det er beroligende å se at ungene har kommet tilbake til dyrene. Det er tydelig mer trivsel der inne nå, avslutter Alexander Fjeld Karlsen i Secret Edition Zoo.
Tekst og Foto: Ivar B Johansen